Wallpaper Woensdag: Skyline (9 wallpapers)

Skyline? Nee, geen tamme beelden van de zoveelste wereldstad deze keer, maar wel de rasechte Godzilla. De Nissan Skyline’s zijn een geval apart in de autowereld. Sinds de eerste Skyline in 1957, een luxe sedan, heeft het model een hele weg afgelegd om uiteindelijk bij de huidige Nissan GT-R te komen. Wij verzamelden enkele van […]

Skyline? Nee, geen tamme beelden van de zoveelste wereldstad deze keer, maar wel de rasechte Godzilla. De Nissan Skyline’s zijn een geval apart in de autowereld. Sinds de eerste Skyline in 1957, een luxe sedan, heeft het model een hele weg afgelegd om uiteindelijk bij de huidige Nissan GT-R te komen. Wij verzamelden enkele van de belangrijkste modellen en hun mooiste wallpapers.

Het sportieve imago van de Skyline begon eigenlijk pas bij de R30 (1983) en de R31 (1985), dit waren de eerste Skyline’s die over de 200 pk produceerden. Van de R30 en R31 zijn nooit GT-R versies uitgekomen, alhoewel hun race varianten dikwijls over de 400 pk behaalden. Deze twee wagens legden wel de basis voor alle toekomstige Skyline GT-R’s met het begin van de RB motor.

De RB26DETT. Does that name ring a bell? Een 2,6l twinturbo zes-in-lijn met 280 pk dankzij het gentleman’s agreement. Indertijd was er in het land van de rijzende zon een limiet op het maximum aantal pk dat een Japanse auto mocht produceren. Die limiet was er onder andere om een zinloze strijd voor meer pk tussen de verschillende Japanse constructeurs tegen te gaan. Zodus adverteerde Nissan de R32 met 280 pk, maar maakte ondertussen ook de elektronische begrenzer van de boost control heel makkelijk bereikbaar. Als je deze eruithaalde kreeg je al gauw 310 pk uit het blok.

De RB26DETT werd nog verder ontwikkeld in de R33 en R34, de een nog krachtiger na de andere, maar nog steeds op papier maar 280 pk. Tegenwoordig zijn er meerdere gedocumenteerde RB26DETT’s die zonder problemen over de 1000 pk halen. Een droom van een motor voor elke liefhebber en tuner dus, die RB26DETT. Zo won hij ook de Engine of the Year Award van 1995, 1996 én 1997 & domineerde hij 50 keer achter elkaar de JGTC kampioenschappen met de 1ste, 2de én 3de plaats.

De huidige Nissan GT-R, zoals hij al eens in onze garage stond, heeft een ander monster onder de kap, de VR38DETT: een 3,8l twinturbo V6. Niet dat de huidige generatie geen Wallpaper Woensdag waard is, maar deze proberen we ons toch uitsluitend te concentreren op de oudere generaties.

Deze Wallpaper Woensdag is er eentje voor de liefhebbers. Een verknochte Mercedes of Volkswagen fan gaat niet vlug een Skyline als achtergrond zetten, en omgekeerd. Toch mag het belang van de Skyline zeker niet onderschat worden. Kies één wallpaper uit en geef hem een kans, al is het maar voor een halve dag. Telkens als je je bureaublad te zien krijgt gaat een van deze prachtige machines ongetwijfeld een glimlach op je gezicht toveren. Promise.

Zoals altijd, mocht je zelf een wallpaper hebben, aarzel dan niet om hem te delen in de comments!

Klik op de foto’s hieronder voor een groter formaat.

Nissan Skyline 2000 GTR

Nissan Skyline GT-R KPGC10

Skyline C110 ‘Kenmeri’

Skyline GT-R R34

C10 ‘Hakusoka’ & 2000 GTR

Nissan Skyline GT-R KPGC-10 1970

Skyline C110 ‘Kenmeri’

Skyline GT-R R34

Lees meer autonieuws op autofans.be

Reacties

wpDiscuz