De brandweer in Californië had maar liefst 22.700 liter water nodig om een brandende Tesla Model S te blussen, nadat de batterij van de elektrische wagen spontaan vlam had gevat tijdens het rijden op een drukke snelweg. Het incident dateert al van enige tijd geleden, maar het bericht en de beelden circuleren nu weer op het internet.
Het incident gebeurde op de drukke Highway 50 in Rancho Cordova, net buiten Sacramento. Volgens de brandweer was er geen voorafgaand probleem met de auto toen deze plotseling in brand vloog. De bestuurder, die rook uit de motorkap zag komen, kon gelukkig ongedeerd ontsnappen. De brandweer van Sacramento had echter 22.700 liter water nodig om de brand te bedwingen, terwijl voor het blussen van een conventionele benzine- of dieselwagen doorgaans minder dan 2.000 liter nodig is.
Op foto's is te zien dat de motorkap van de Tesla volledig is uitgebrand. De oorzaak van de brand is nog onbekend. Het was niet de eerste keer dat de brandweer van Sacramento moest uitrukken voor een brandende Tesla. In juni vorig jaar vloog een andere Tesla in brand op een sloopterrein in Rancho Cordova, weken nadat de wagen daar na een ongeval was achtergelaten. Bij het blussen van dat voertuig wakkerde de batterij het vuur steeds opnieuw aan, wat leidde tot een enorm waterverbruik.
(lees verder onder de afbeeldingen)
Uiteindelijk groef de brandweer een kuil, plaatste de brandende Tesla erin en vulde de put met water om de batterij volledig onder te dompelen. Deze methode werkte, maar vereiste nog steeds 17.000 liter bluswater, vergelijkbaar met de hoeveelheid die nodig is voor een woningbrand. Volgens de Britse krant Daily Mail lopen Tesla-batterijen een verhoogd risico op brand vanwege de gebruikte lithium-iontechnologie, die relatief nieuw is in de auto-industrie. Hoewel deze batterijen sneller opladen, kunnen ze bij beschadiging extreem hoge temperaturen bereiken, wat het brandrisico vergroot.
(Intropic: X/Metro Fire of Sacramento)
Lees het artikel op de mobiele website