De Australische scheepsbouwonderneming Austal Australasia heeft een grote opdracht binnengehaald van het Zweedse Gotlandsbolaget voor het ontwerp en de bouw van een waterstofklare passagiersveerboot voor voertuigen.
De deal, ter waarde van ongeveer 172,6 miljoen dollar, vormt een belangrijke stap richting duurzamer maritiem transport. De 130 meter lange hogesnelheids-ROPAX-katamaran, die de grootste waterstofklare katamaran ter wereld wordt, zal worden gebouwd onder het Horizon X-programma van Gotlandsbolaget.
Het schip, ontworpen voor maximaal 1.500 passagiers, vracht en 400 voertuigen, zal zorgen voor efficiënte verbindingen tussen het eiland Gotland en het Zweedse vasteland. De bouw begint naar verwachting in de eerste helft van 2026 in de scheepswerf van Austal in de Filipijnen, met een geplande oplevering medio 2028. De veerboot zal worden uitgerust met een geavanceerd gecombineerd cyclus-aandrijfsysteem dat gas- en stoomturbines integreert voor verbeterde efficiëntie en lagere emissies.
Austal heeft toegezegd gebruik te maken van “groen aluminium” voor de constructie, een materiaal dat wordt geproduceerd met energiezuinige processen die de CO₂-uitstoot verminderen en bijdragen aan duurzaamheidsdoelen. Daarnaast krijgt de hogesnelheidskatamaran een geoptimaliseerd hydrodynamisch ontwerp om het brandstofverbruik te minimaliseren. (lees verder onder de afbeelding)
Austal-CEO Paddy Gregg sprak zijn enthousiasme uit over het project: “Horizon X is een ongelooflijk spannend project dat de mogelijkheden van commerciële veerboten opnieuw zal definiëren, met een multi-fuel en waterstofklare gecombineerde cyclus-aandrijving en een uiterst efficiënte rompvorm.” Hij benadrukte dat de flexibele brandstoftechnologie van de veerboot een belangrijke stap is in de maritieme sector richting decarbonisatie. “De flexibele brandstoftechnologie in Horizon X leidt de overgang naar koolstofvrije commerciële veerboten, en we zijn er trots op om samen met Gotlandsbolaget deze toonaangevende nieuwe veerboot te realiseren.”
Ook Gotlandsbolaget-CEO Håkan Johansson wees op het strategische belang van het schip: “We kunnen nu verder met de uitbreiding van onze bestaande vloot van grotere passagiers- en vrachtschepen met een hogesnelheids-multi-fuel-katamaran die bovendien waterstofklaar is.” De Horizon X-veerboot is ontworpen om te voldoen aan strikte milieunormen en klimaatneutrale operaties te realiseren. Het aandrijfsysteem hergebruikt uitlaatgassen van de motoren om bij te dragen aan de voortstuwing van het schip, waardoor emissies aanzienlijk worden verminderd. (lees verder onder de afbeelding)
Daarnaast kreeg het project in oktober 2024 een voorlopige goedkeuring van DNV, waarmee werd bevestigd dat het voldoet aan internationale regelgeving voor gasgestookte scheepsinstallaties en waterstofaangedreven schepen. Johansson onderstreepte het belang van duurzaamheid binnen het project: “Horizon X is niet alleen ontworpen voor snelheid en efficiëntie, maar ook voor duurzaamheid. Het schip bevat geavanceerde groene technologie, waaronder een waterstofklare, uiterst efficiënte gasturbine-aandrijving.”
Hij benadrukte verder dat het schip perfect aansluit bij de missie van Gotlandsbolaget: “Het bedienen van het eiland Gotland en het Zweedse vasteland op een klimaat- en milieuvriendelijke manier staat centraal in onze missie, en Horizon X is een belangrijke mijlpaal in die reis.” Austal en Gotlandsbolaget kondigden het Horizon X-veerbootproject voor het eerst aan in april 2023 en legden daarmee de basis voor een multi-fuel, hogesnelheids-passagiersveerboot die op verschillende brandstoftypes, waaronder waterstof, kan opereren. Sindsdien hebben beide bedrijven nauw samengewerkt met wereldwijde technologieleveranciers om het voortstuwingssysteem te verfijnen en de systemen te optimaliseren voor maximale efficiëntie.
(Bron: Interesting Engineering - Afbeeldingen: Austal)
Lees het artikel op de mobiele website