Volgens een recente analyse van het Federaal Planbureau kan het afschaffen van het fiscaal voordeel voor bedrijfswagens de Belgische overheid jaarlijks tussen de € 3 en € 6 miljard opleveren. Momenteel worden bijna 60 % van alle nieuw verkochte wagens in België aangeschaft als bedrijfswagen, waarbij privégebruik slechts minimaal belast wordt.
Bedrijfswagens worden doorgaans fiscaal behandeld als loon in natura, maar de huidige wetgeving maakt het mogelijk dat werknemers veel privékilometers maken zonder de volledige kost te dragen. Het Planbureau stelt dat als gebruikers ook de werkelijke kosten voor hun privéverplaatsingen zouden dragen, dit een substantiële bijdrage aan de staatsschatkist zou zijn.
De brede bandbreedte in de schatting – van € 3 tot € 6 miljard – komt doordat het exacte bedrag afhangt van aannames over autogebruik en fiscale doorslag. Sommige schattingen houden rekening met de extra sociale zekerheidsbijdragen die gemist worden, andere blijven beperkter.
Naast de budgettaire winst zou het afschaffen van het voordeel voor fossiele bedrijfswagens de uitstoot van CO₂ kunnen verminderen. Eerdere hervormingen in België, gericht op zero-emissie voertuigen, laten zien dat fiscale maatregelen het wagenpark sneller kunnen elektrificeren. (lees verder onder de afbeelding)
Experts dringen aan op een kordate aanpak, zowel om de budgettaire buffer te versterken als om milieu- en mobiliteitsdoelstellingen te halen. De sfeer op het terrein is vruchtbaar nu het Planbureau deze cijfers presenteert, en er komt meer politieke aandacht voor modernisering van het fiscale systeem. Sceptici waarschuwen dat het schrappen van het bedrijfswagenvoordeel de loonkosten voor werkgevers verhoogt. Volgens reacties op platformen zoals Reddit moet het loonbeleid worden aangepast, wat mogelijk kan leiden tot ontslagen of minder tewerkstelling, als de loonsubsidies niet mee stijgen .
Een goed doordachte hervorming zou rekening kunnen houden met een mobiliteitsbudget als alternatief, waarmee werknemers de keuze krijgen tussen diverse vervoersmiddelen of extra netto salaris . Verder ligt er een belangrijke rol weggelegd voor geleidelijke invoering, differentiatie naar brandstoftype (ICE versus BEV) en het financieren van mobiliteitsinfrastructuur. Deze hervorming biedt een unieke gelegenheid: tegelijkertijd de begroting versterken, de ecologische voetafdruk verkleinen en tax shift inzetten. De komende maanden zullen cruciaal zijn om te bepalen of België deze kans verzilvert.
(Afbeeldingen: Freepik)
Lees het artikel op de mobiele website