Volgens het Vias Institute moet er dringend ingegrepen worden om het stijgende aantal ongevallen met elektrische steps in België te beperken. Het instituut pleit daarom voor een verplichte helm en fluovest voor alle e-stepgebruikers. De oproep kadert in een reeks van vijf aanbevelingen die Vias formuleerde na de publicatie van zijn verkeersveiligheidsbarometer.
Uit die cijfers blijkt dat het aantal letselongevallen met steps in de eerste drie maanden van 2025 met 62% gestegen is tegenover dezelfde periode vorig jaar: van 291 naar 470 geregistreerde incidenten, goed voor gemiddeld vijf ernstige ongevallen per dag. “Een studie op basis van Belgische ziekenhuiscijfers toont aan dat 60% van de zwaargewonde e-steppers een ernstig hoofdletsel heeft,” klinkt het. Naast de helmplicht en fluovest stelt Vias ook een invoerverbod voor van steps die sneller dan 25 km/u rijden, de versnelde goedkeuring van snelheidsmeters en strengere technische normen, vooral rond de wieltjes.
Vooral de zichtbaarheid van e-stepgebruikers moet omhoog, stelt Vias. Het achterlicht van steps zit laag en wordt vaak over het hoofd gezien, wat gevaarlijk kan zijn in het donker of bij slecht weer. “Het achterlicht van e-steps bevindt zich zeer laag en is niet altijd goed zichtbaar. Met een fluovest wordt de zichtbaarheid van de gebruikers gevoelig vergroot,” luidt het. Zo moet niet alleen de veiligheid van steppers zelf verbeteren, maar ook die van andere weggebruikers.
Minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke reageert scherp op de nieuwe cijfers: “De sterke toename van het aantal ongevallen met elektrische steps is een alarmsignaal dat we niet kunnen negeren. Zachte mobiliteit moet hand in hand gaan met veiligheid.” Hij belooft de aanbevelingen van Vias nauwgezet te bekijken in overleg met gewesten en betrokken sectoren. “Ons doel is duidelijk: risico’s verminderen en levens redden.” (lees verder onder de afbeelding)
De bredere verkeersevolutie toont dat e-steps en bromfietsen de grootste stijging in ongevallen noteren, terwijl het totaal aantal letselongevallen in België slechts licht toenam (+3%). In Vlaanderen blijft het aantal fietsongevallen stabiel, al ruilen steeds meer mensen hun klassieke fiets in voor een elektrische. Het aantal verkeersdoden ter plaatse ging er wel de hoogte in: van 36 naar 47. In Wallonië was er een lichte daling. Vias benadrukt dat de officiële cijfers maar een deel van de realiteit weerspiegelen, omdat veel slachtoffers pas later overlijden of niet via de politie geregistreerd worden.
(Afbeeldingen: Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website