Frankrijk heeft besloten om de lage-emissiezones (Zones à Faibles Émissions, ZFE) af te schaffen. Deze zones, die sinds 2019 in steden als Parijs, Lyon en Marseille actief waren, beperkten de toegang voor oudere en meer vervuilende voertuigen. De afschaffing volgt op een parlementaire stemming waarin 98 tegen 51 stemmen werden uitgebracht om de ZFE's te beëindigen . De beslissing is mede ingegeven door zorgen over sociale ongelijkheid, aangezien de maatregelen vooral lagere inkomensgroepen zouden treffen die zich geen nieuwere, schonere voertuigen kunnen veroorloven
Voor Belgische vakantiegangers betekent dit dat het risico op boetes voor het rijden met oudere diesel- of benzinewagens in Franse steden aanzienlijk vermindert. Voorheen konden voertuigen zonder de juiste Crit’Air-sticker een boete van €68 riskeren bij het betreden van een ZFE . Met de afschaffing van deze zones vervalt deze verplichting, wat het reizen met oudere voertuigen door Frankrijk vergemakkelijkt. (lees verder onder de afbeelding)
Echter, de afschaffing van de ZFE's is nog niet definitief. De wet moet nog worden goedgekeurd door de Franse Senaat en kan mogelijk worden aangevochten bij de Constitutionele Raad . Bovendien kunnen individuele steden zoals Parijs ervoor kiezen om hun eigen milieumaatregelen te behouden of zelfs te versterken, ondanks de nationale beslissing . Het is dus raadzaam voor reizigers om vooraf de lokale regelgeving van hun bestemming te controleren.
Tot slot kan de afschaffing van de ZFE's financiële gevolgen hebben voor Frankrijk. Het land riskeert het terugbetalen van tot wel €3 miljard aan Europese subsidies die gekoppeld zijn aan milieumaatregelen zoals de ZFE's . Voor Belgische vakantiegangers betekent dit alles bij elkaar dat reizen met oudere voertuigen door Frankrijk eenvoudiger wordt, maar het blijft belangrijk om op de hoogte te blijven van lokale regelgeving en eventuele wijzigingen daarin.
(Bron: Connexion France - Afbeeldingen: Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website