'Generatie Z' betreedt de werkvloer en dat heeft een verrassend gevolg: "Grootste stijging van alle generaties"

Wereldwijd daalt de alcoholconsumptie al jaren, en lange tijd werd Gen Z (geboren 1997–2012) daarvoor verantwoordelijk gehouden. Een recente internationale studie van onderzoeksbureau ISWR toont echter aan dat deze generatie nu een inhaalslag maakt.

In 2023 bevroeg ISWR duizenden mensen in de vijftien landen met de hoogste alcoholverkoop en ontdekte dat Gen Z aanvankelijk veel minder dronk dan oudere generaties. In maart 2023 gaf 66 procent van de Gen Z’ers aan in de zes voorgaande maanden alcohol te hebben geconsumeerd. Bij millennials (28–43 jaar) lag dat percentage aanzienlijk hoger, namelijk 83 procent.

"Meer Gen Z'ers gaan nu werken"

Bij de laatste meting is 73 procent van de ondervraagde Gen Z’ers nog altijd actieve drinker, de grootste stijging van alle generaties. Volgens de onderzoekers is die inhaalslag voor een groot deel te verklaren door de relatief hoge prijs van alcoholische dranken. “Gen Z werd volwassen tijdens een kostencrisis”, zegt Richard Halstead van ISWR.

“Stijgende prijzen waren vooral te voelen in cafés en restaurants, plaatsen die het meest aantrekkelijk zijn voor drinkende Gen Z’ers.” Doordat meer Gen Z’ers nu gaan werken en daardoor meer besteedbaar inkomen krijgen, “moeten we verwachten dat ze vaker zullen drinken wanneer hun inkomens stijgen—net zoals millennials deden.” (lees verder onder de afbeelding)

"Geen structureel verschijnsel"

Hoewel de verkoopcijfers sinds tien jaar dalen, wijst ISWR erop dat dit een cyclisch en geen structureel verschijnsel is, en “het is zeker niet de ‘schuld’ van Gen Z.” De studie, uitgevoerd in maart 2025, omvatte meer dan 26.000 online respondenten uit de VS, Canada, Mexico, het VK, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Zuid-Afrika, India, China, Japan, Taiwan en Australië.

(Bron: HLN - Afbeeldingen: Freepik)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen