Opvallend nieuws over trajectcontroles in Vlaanderen: "Dit is een grote stap vooruit"

Van de oorspronkelijk 82 geplande trajectcontroles langs Vlaamse gewestwegen worden er maar liefst 70 geschrapt. Dat betekent dat er nog slechts twaalf trajecten overblijven waar daadwerkelijk nieuwe snelheidscontroles ingevoerd zullen worden. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) bekendgemaakt in het Vlaams Parlement, als antwoord op vragen van parlementsleden Tomas Roggeman (N-VA) en Bart Claes (Vlaams Belang).

Krtitiek op 'wildgroei' aan trajectcontroles

Aanleiding voor de beslissing is de kritiek op de zogenaamde wildgroei aan trajectcontroles, onder meer geuit door Roggeman. Volgens hem moeten die systemen gericht ingezet worden waar ze écht bijdragen aan de verkeersveiligheid. "Trajectcontroles moeten gericht zijn op plaatsen waar snelheid echt gevaar veroorzaakt. Zo wordt het beleid eerlijker en transparanter", benadrukte hij tijdens het vragenuurtje.

Twaalf trajecten blijven overeind

Minister De Ridder onderschrijft die visie. Ze gaf haar administratie de opdracht om de volledige lijst van 82 geplande locaties opnieuw te analyseren. Daarbij werden twee duidelijke criteria gehanteerd: er moet sprake zijn van een groot aantal letselongevallen én van een aantoonbaar probleem met overdreven snelheid. Op basis van die analyse blijven slechts twaalf trajecten overeind. “Dat zijn voor mij de plekken waar we nog met zulke trajectcontroles gaan werken,” aldus De Ridder.

Waarschuwingsborden worden opnieuw geplaatst

Naast het schrappen van de controles, bevestigde De Ridder ook dat de waarschuwingsbordjes voor trajectcontrole opnieuw geplaatst zullen worden. Die waren eerder verwijderd door voormalig minister Lydia Peeters (Open VLD). Volgens De Ridder is heldere communicatie cruciaal: “Duidelijke communicatie over handhaving is essentieel voor het vertrouwen in het beleid. Burgers moeten ervaren dat handhaving eerlijk, transparant en doelgericht gebeurt.”

Roggeman toonde zich tevreden met de koerswijziging. “Dit is een grote stap vooruit. We evolueren naar een rechtvaardig verkeersveiligheidsbeleid dat focust op risicopunten, niet op lukrake controle. Dat is in het belang van alle weggebruikers. Er is enkel draagvlak voor trajectcontroles wanneer die doelgericht worden ingezet,” besloot hij.

(Bron: HLN - Intropic: screen grab YouTube)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen