Staking kost 1 miljoen euro per uur News
Staking kost 1 miljoen euro per uur
News

Staking kost 1 miljoen euro per uur

Vandaag is het nationale staking, al zal je dat niet merken aan de files! De Vlaamse ochtendspits was bijzonder tam, met maar 100 kilometer file. Het lijkt erop dat alles goed loopt, maar toch moet je oppassen want de piketten loeren overal om de hoek. Hier een overzicht.

Net zoals alle andere dingen in België is ook de staking communautair getint: in Wallonië wordt de staking heel goed opgevolgd terwijl in Vlaanderen de werklust nét iets groter is.

Franstalig België heeft collectief de armen gekruist. Ga in elk geval niet naar Wallonië met de auto. Daar zijn verschillende afritblokkades aangelegd op de E25 Maastricht-Luik, de E313 Antwerpen-Luik, de E40 Keulen-Brussel en een dozijn lokale wegen. Ook verschillende grensovergangen met Duitsland zijn geblokkeerd door de socialistische vakbond. Vlaanderen heeft tot op dit moment nog maar één wegblokkade bij Brucargo in Zaventem. Het Waalse en Brusselse openbaar vervoer ligt ook volledig plat en tot middernacht zal er geen enkele Belgische of internationale trein rijden.

De Nederlandstaligen zijn ietsjes braver maar toch is er merkbare hinder. In alle Vlaamse provincies rijden in de steden maar één op vijf bussen uit, bij de streeklijnen is dit iets meer. Bijna alle trams, inclusief de kusttram, blijven in hun standplaats volgens de website van De Lijn. In praktijk wilt dit nog wel eens variëren als we verschillende getuigen in Antwerpen en Gent horen.

De havens van Antwerpen, Oostende, Zeebrugge en Gent liggen allemaal stil. In Antwerpen staan er meerdere stakingspiketten rond de petrochemische bedrijven maar vooralsnog zijn de mannen met vuilzakken nog niet op de vuist gegaan met werkwilligen. Alle sluizen blijven dicht.

Veel openbare diensten zoals het OCMW maar ook de gevangenissen staken. In de gevangenissen is nu politiebewaking terwijl ziekenhuizen op zondagsdienst draaien. Werknemers van de VRT ondervinden geen last, behalve als ze moeten parkeren want hun parking is geblokkeerd. In het vrij en gemeenschapsonderwijs wordt de staking goed opgevolgd, maar er is opvang voorzien.

In de privésector staken vooral de transportbedrijven, de voedingssector en de zware industrieën. Dit is een sterk contrast met het postbedrijf bpost waar traditioneel de rode en groene hesjes heel snel worden aangetrokken. Bij bpost staakt maar 1 op 10 werknemers.

Tenslotte zijn de luchthavens van Charleroi en Bierset vandaag gesloten en de luchthaven van Zaventem heeft al een paar vluchten afgelast. Gek genoeg blijft de luchthaven van Antwerpen op volle toeren draaien. Diamantvluchten zijn kennelijk niet crisisgevoelig.

À propos, vandaag zal de eurotop in Brussel plaatsvinden. De vakbonden wilden de nationale staking juist op vandaag organiseren vanwege deze top. Helaas voor hen geven de leiders van de eurotop een dikke middelvinger terug – de luchthavenstakingen zullen hun niet treffen want ze landen op de militaire luchthaven van Beauvechain.

Economen proberen al te becijferen hoeveel deze staking gaat kosten aan de Belgische economie maar vooralsnog hebben ze geen resultaten. Een woordvoerder van de haven van Antwerpen wist ons wel al wat cijfers mee te geven. Alleen al voor de Antwerpse haven kost de staking 1 miljoen euro aan toegevoegde waarde per uur. "De imagoschade is ontzettend groot en kan je niet in cijfers uitdrukken", zegt woordvoerster Annik Dirkx. (AN)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties