Trager, sneller, meer of minder files,...? Studie onthult wat de échte impact is van een 'zone 30'

Een nieuwe studie van de Nationale Technische Universiteit van Athene werpt een verrassend licht op de impact van algemene snelheidsbeperkingen van 30 km/u in steden.

Waar tegenstanders vaak waarschuwen voor extra files, chaotisch rijgedrag en langere ritten, blijkt uit het onderzoek dat die kritiek weinig tot geen wetenschappelijke basis heeft. De onderzoekers vergeleken gegevens uit verschillende Europese landen en kwamen tot een opvallende conclusie: een lagere snelheidslimiet hoeft het verkeer helemaal niet te vertragen.

“Wegennet functioneert efficiënter”

Uit de studie blijkt namelijk dat er geen bewijs is dat zone 30 leidt tot meer verkeersopstoppingen. In tegendeel: in Zwitserland, waar al op grote schaal met 30 km/u wordt gewerkt, functioneert het wegennet volgens de onderzoekers net efficiënter. Doordat bestuurders gelijkmatiger rijden en minder bruusk moeten remmen of versnellen, ontstaat er een meer vloeiende verkeersstroom. “Het idee dat zone 30 files veroorzaakt, wordt niet ondersteund door de feiten”, klinkt het in het rapport.

Wat met de reistijden?

Ook de reistijden blijven stabiel — en in sommige gevallen worden ze zelfs korter. Het paradoxale effect is eenvoudig te verklaren: wanneer auto’s minder schokkerig rijden en verkeerslichten beter op het lagere tempo afgestemd worden, blijft het verkeer in beweging. Een algemene invoering, zo stelt de studie, werkt beter dan een lappendeken van straten waar de limiet per wijk verandert. Die duidelijkheid zorgt bij bestuurders voor rustiger rijgedrag en minder onverwachte manoeuvres.

Maatschappelijke en financiële winsten

Naast het verkeerskundige voordeel zijn er ook duidelijke maatschappelijke en financiële winsten. De kostprijs om steden aan te passen — denk aan weginrichting, signalisatie en verkeerslichten — valt in het niets tegenover de kosten die hogere snelheden veroorzaken: meer ongevallen, zwaardere letsels en hogere druk op de gezondheidszorg. De onderzoekers noemen zone 30 dan ook “een investering in volksgezondheid”. Een voorbeeld komt uit Wales, waar sinds de invoering van een 20 mph-limiet het aantal schadeclaims met maar liefst 20 procent daalde.

(Intropic: screen grab YouTube)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen