Het Verkeersinstituut Vias herhaalde enige tijd geleden zijn oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt deze marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur.
Volgens woordvoerder Stef Willems, geciteerd in Het Nieuwsblad, zal een lagere tolerantie zeker leiden tot een daling van de gemiddelde snelheid. De tolerantie compenseert mogelijke technische fouten van meettoestellen. Momenteel is de marge 6 kilometer per uur voor snelheden onder de 100 kilometer per uur, en 6 procent van de toegestane snelheid voor hogere snelheden.
Dit betekent dat op de snelweg alleen boetes worden uitgedeeld bij snelheden boven 127 kilometer per uur. Volgens Vias is deze marge te ruim. Het instituut pleit voor een verlaging tot 3 kilometer per uur of 3 procent boven de 100 kilometer per uur, zoals ook in Nederland het geval is. Vias benadrukt dat moderne meetapparatuur veel nauwkeuriger is dan voorheen, waardoor een ruimere foutmarge niet langer nodig is. Stef Willems van Vias onderstreept dat de oproep niet bedoeld is om meer boetes uit te delen. (lees verder onder de afbeelding)+
“Het gaat erom dat door handhaving meer mensen zich aan de snelheid houden. Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen. Zeker in de bebouwde kom kan iets trager rijden al meteen een groot verschil betekenen qua impact. Een op de drie dodelijke verkeersongevallen is nog altijd te wijten aan onaangepaste of overdreven snelheid”, aldus Willems.
(Bron: Het Nieuwsblad en hln.be - Intropic: Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website