Sanoma in het rood tijdens eerste kwartaal News
Sanoma in het rood tijdens eerste kwartaal
News

Sanoma in het rood tijdens eerste kwartaal

Het Finse mediaconcern Sanoma, in België onder meer gekend van de tijdschriften Flair, Humo, Libelle en Story, is tijdens de eerste drie maanden van dit jaar in de rode cijfers beland.

Vooral de aanhoudend slechte advertentiemarkt zorgde ervoor dat de omzet met 7 procent afnam ten opzichte van een jaar eerder, tot 505,2 miljoen euro. Na een operationele winst van 15,6 miljoen euro vorig jaar, werd het voorbije trimester een operationeel verlies van 3 miljoen euro geboekt. Dat maakt Sanoma donderdag bekend. Het nettoverlies liep op tot 51,8 miljoen euro, tegen 16,8 miljoen euro een jaar eerder. Dat verlies kwam onder meer door de eind maart aangekondigde afwaardering van bijna 35 miljoen euro op de Nederlandse activiteiten.

In België daalde de omzet het afgelopen trimester met 4,5 procent, tot 54,3 miljoen euro. De advertentieverkoop bleek in ons land goed voor 30,3 procent van de omzet, waar dat nog 33,7 procent was tijdens dezelfde periode in 2012. Volgens Sanoma kromp de advertentiemarkt in België tijdens de eerste drie maanden van dit jaar met 10 procent voor televisie en met 20 procent voor magazines. Voor heel 2013 verwacht Sanoma nog steeds dat de geconsolideerde omzet met 2 tot 4 procent zal terugvallen ten opzichte van 2012, en dat de operationele winst zal uitkomen tussen 180 tot 205 miljoen euro.

Belga

Foto: Photo News

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties