Review: Dying Light 2 –  Maakt deze open wereld zombiegame de hoge verwachtingen waar? Sport
Review: Dying Light 2 –  Maakt deze open wereld zombiegame de hoge verwachtingen waar?

Review: Dying Light 2 – Maakt deze open wereld zombiegame de hoge verwachtingen waar?

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Dying Light 2 kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Dying Light was één van de meest geliefde zombie-games ooit. In 2018 werd het vervolg aangekondigd die volgens de ontwikkelaars veel ambitieuzer zou zijn. Zo werd aangegeven dat de game zich af zou spelen op een veel grotere map met een nieuwe protagonist. Verder zou het verhaal zijn verbeterd en zouden de keuzes die je maakt invloed hebben op het verhaal. Inmiddels is de sequel uit. In deze review lees je onze bevindingen van de game.

Een nieuwe protagonist

Dying Light 2 speelt zich 22 jaar na de gebeurtenissen uit de eerste game af. We spelen met een nieuw karakter, genaamd Aiden Caldwell. Een zombie-uitbraak in Harran heeft ervoor gezorgd dat iedereen in de stad dood is gegaan. Er is een vaccin ontwikkeld door de Global Relief Effort (GRE), waardoor de uitbraak is gestopt. Zij bleven echter in het geheim experimenteren met het virus, waarna een nieuwe variant van het virus is ontsnapt uit het laboratorium. Deze variant was veel dodelijker en heeft voor de dood van het merendeel van de mensheid gezorgd.

De game vindt plaats in 2036, vijftien jaar na voornoemde uitbraak. Aiden is een Pilgrim, iemand die constant reist om nieuwe menselijke nederzettingen te vinden. Hij komt uiteindelijk terecht in de stad Villedor. Je bent op zoek naar je zus Mia, die je voor het laatst jaren geleden hebt gezien. Het verhaal in Dying Light 2 wordt voor een deel verteld met flashbacks, waarin te zien is dat er experimenten werden uitgevoerd op Aiden en Mia. Tijdens het verhaal zal je er achter proberen te komen wat er met je zus gebeurd is en wat voor experimenten er werden uitgevoerd.

Het verhaal in Dying Light 2 is een stuk interessanter dan de voorgaande game, vooral door de toffe karakters die er zijn. De karakters die je tegenkomt hebben elk andere persoonlijkheden en een eigen achtergrondverhaal. Helaas kunnen we niet hetzelfde zeggen over de protagonist van de game. Hij heeft nauwelijks een persoonlijkheid en voelt daarom aan als een generieke hoofdpersoon. Het verhaal in de game is voor een groot deel van de game ook behoorlijk cryptisch, waardoor het moeilijk is om mee te leven met Aiden. Het is namelijk onduidelijk waarom hij Pilgrim is geworden en waarom hij nu pas op zoek gaat naar zijn zus.

In Dying Light 2 zijn er tal val dialoogopties voor zowel side quests als main quests. Er zijn in de campaign verschillende keuzes die een invloed kunnen hebben op hoe het verhaal zich afspeelt. Hoewel dit erg tof is, zijn er weinig keuzes die voor een daadwerkelijk andere ervaring zorgen. Wij hadden er op gehoopt dat er meer keuzes waren die daadwerkelijk gevolgen hebben.

Combat

Hoewel het verhaal natuurlijk belangrijk is, draait een groot deel van Dying Light 2 voornamelijk om de gameplay. De combat in Dying Light 2 verschilt veel van de eerste game en de veranderingen zijn in onze ogen zeer geslaagd. Er is veel meer focus op het blokkeren en pareren van aanvallen om openingen te creëren. In de eerste game kon je achter elkaar blijven aanvallen en hadden de vijanden een stuk meer health. Deze game combineert ook meer parkour elementen met de combat.

Een andere aanpassing in de combat is dat je meer items hebt dan in de eerste game om je vijanden mee te verslaan. Zo heb je bijvoorbeeld C4 bommen, mijnen, en molotovs voor een efficiënte en effectieve manier van gameplay. Je kunt ook kiezen voor wat meer stealth gameplay door afleidende items te gebruiken en je vijanden één voor één te doden. Ook heb je bijvoorbeeld boosters om je weerstand tegen vijanden te verbeteren.

Dying Light 2 is meer een RPG dan zijn voorganger. Zo speelt gear een grotere rol door verschillende gear sets met verschillende bonussen. Er is voor zowel parkour als combat een uitgebreide skill tree om op je eigen manier te spelen. Verder bevat de game een grote variatie aan wapens die je nog aan kunt passen met diverse mods. Zo kun je een mod toevoegen aan je wapen waardoor het bijvoorbeeld vijanden in brand steekt.

Dag- en nacht cyclus

De gameplay van Dying Light 2 verandert erg veel in de dag en in de nacht. Gedurende de dag zijn er zombies en mensen op de straten en gebouwen. De zombies zijn gedurende de dag niet zo agressief als in de nacht. Wanneer het nacht is, bevinden zich een enorm aantal zombies op de straten. Je zult daarom vooral gebruik moeten maken van gebouwen om je te verplaatsen. Wanneer een zombie je ziet, wordt er een achtervolging gestart waarbij er hordes aan zombies je kunnen achtervolgen.

Gedurende de nacht is er een extra gameplayelement dat de spanning vergroot. Iedereen in Villedor is geïnfecteerd, waardoor het een gevaar is om gedurende de nacht op straat te lopen. Er is in Dying Light 2 een timer in de nacht waarbij je dood zult gaan als deze verloopt. Het enige wat hiertegen helpt, is UV licht. Het is dus een risico om in de nacht op avontuur te gaan. Er zijn echter wel quests en activiteiten die alleen gedurende de nacht beschikbaar zijn.

Parkour en activiteiten

Het parkoursysteem is enorm verbeterd ten opzichte van de eerste game. Je kunt bijna overal op klimmen en het verplaatsen op de gebouwen voelt erg vloeiend aan. Zo heb je allerlei tools in de wereld die behulpzaam zijn met het rennen en klimmen. Door het vrijspelen van skills kun je het parkoursysteem nog verder verbeteren.

Dying Light 2 bevat een erg grote map met een groot aantal activiteiten en missies om te voltooien. Zo zijn er onder andere parkour uitdagingen, combat uitdagingen, plaatsen om loot te verzamelen, zijmissies. Helaas werden de activiteiten na een tijdje behoorlijk eentonig. Veelal doe je bij alle soorten activiteiten dezelfde soort handelingen, wat na een tijdje kan vervelen.

Technische problemen

De game bevat helaas op dit moment allerlei technische problemen, alhoewel een groot deel al is verholpen met updates. De bugs die wij hebben gezien zijn vooral visueel, zoals bepaalde animaties die niet kloppen. Ook hadden wij te maken met een missie die wij niet konden voltooien, waardoor wij helemaal opnieuw moesten starten met de missie.

Dying Light 2 is een geslaagde sequel op één van de meest geliefde zombie-games ooit. De verbeteringen qua combat en parkour zijn behoorlijk goed. Het verhaal bevat ook toffe momenten, alhoewel de keuzes niet een erg grote invloed hebben op de ervaring. Spelers die van de eerste game hebben genoten, zullen ongetwijfeld ook plezier beleven aan het tweede deel.

Je kan Dying Light 2 hier kopen.