Review: GRID Legends- Een grote vooruitgang vergeleken met zijn voorganger Sport
Review: GRID Legends- Een grote vooruitgang vergeleken met zijn voorganger

De volledige eindscore en de plus en minpunten van GRID Legends kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

2022 lijkt nu al geweldig voor racegame-liefhebbers. Gran Turismo 7 is volgende maand verkrijgbaar en de geweldige Forza Horizon 5 is nog niet zo oud. Er is nog een grote racegame nu verschenen genaamd GRID Legends. Deze game werd gemaakt door Codemasters, een studio die een reputatie heeft opgebouwd als het aankomt op racegames. Zo is deze studio ook verantwoordelijk voor de DIRT en F1-games. Codemasters probeert nu om de oude geliefde GRID-serie weer terug te brengen op de markt. Is GRID Legends een racegame die de moeite waard is?

Verhaal met echte acteurs

GRID Legends bevat verschillende modi, maar de grote focus is de vernieuwde story mode. Wat deze zo bijzonder maakt is hoe het gepresenteerd wordt. Er zijn geen geanimeerde 3D-personages maar echte acteurs. De story mode heet Driven To Glory en wordt gepresenteerd als een documentaire, wat een leuke verandering is vergeleken met de verhalen in andere racegames. Driven To Glory is gemaakt op dezelfde manier als de Mandalorian; door middel van verschillende virtual production-technieken. Het verhaal is best simpel, maar wel vermakelijk genoeg voor auto-liefhebbers.

In Driven To Glory wordt de speler Driver 22 genoemd. Je moet jezelf in verschillende races bewijzen en alles in huis hebben om wereldkampion te worden. Dat is niet zo makkelijk als het lijkt. Als racer moet je kunnen presteren op verschillende vlakken, zoals in een Elimination Race of een Rally Race. Elimination Race houdt in dat op bepaalde tijden, de laatste twee spelers van het scorebord worden geëlimineerd. Wat de story mode zo leuk maakt is de variatie. De speler speelt altijd een race op een andere plek in een andere auto of in een andere soort race.

Driften is nog nooit zo moeilijk geweest

In onze eerste races merkten we al snel enkele dingen op. Zo voelen auto’s in GRID Legends erg zwaar aan. Dat is op zich prima, maar het werkt niet goed met de manier van racen zoals dat werd geadverteerd in de verschillende trailers. Dit is ook het geval in cutscenes. In de eerste cutscene is bijvoorbeeld te zien dat een groep auto’s er hevig aan toe zijn. In de gameplay is dat niet echt het geval, want door de zwaarte van de auto’s voel je nauwelijks impact van een botsing. Het is mogelijk om de schade van auto’s op maximaal te zetten, maar alsnog heb je weinig momenten dat er daadwerkelijk zichtbare schade ontstaat. In GRID Legends is het de bedoeling dat iedere bocht je laatste zou kunnen zijn, maar de verhouding tussen een zware auto en een elektrische auto klopt niet helemaal. Dit went na een tijdje, maar het voelt alsnog niet lekker. We moeten niet vergeten dat GRID Legends geen simracer is. Het is ook geen onrealistische arcade game. Dit maakt de game zo lastig, het zit er precies tussen in.

Een vette feature tijdens het rijden is een AI-systeem die zich aanpast op het rijgedrag van de speler. Dit systeem wordt het Nemesis-systeem genoemd. Dit zorgt ervoor dat iedere tegenstander als het ware speelt als een online-persoon. Zo zijn er veel meer verrassingen tijdens een race en past de AI zich daadwerkelijk aan jouw rijgedrag. Jammer genoeg bevat de game minimale Haptic Feedback op de PS5 DualSense-controller. Het is wel aanwezig, maar je voelt het alleen maar als je remt. Dit is een punt wat in DIRT 5 veel beter werd gedaan.

Wij hebben de story mode en multiplayer een lange tijd gespeeld, maar het driften blijft heel moeilijk om goed uit te voeren. Op een rare manier is driften in GRID Legends extreem moeilijk en dat komt niet door de auto’s die we hebben getest. Wanneer je op cirkel drukt op je controller, gebruik je de handrem. Als je de handrem een seconde te lang indrukt wordt je drift al verpest. Het drift-systeem is pittig lastig om onder controle te krijgen. Na een lange tijd raakten we gewend aan het driften in GRID Legends, maar dit is wel een gameplay mechanic die vanaf het eerste minuut van groot belang is. Je wint of verliest een race, afhankelijk van hoe goed jij kan driften.

Geen traditionele carrière modus

Zoals we het eerder hebben vermeld is GRID Legends voornamelijk gefocust op de story mode, maar de game bevat meer modi. Zo is er ook een multiplayer en een carrière modus. Laatstgenoemde is niet een traditionele carrière modus, maar het zijn meer uitdagingen. De speler kan uit verschillende klasse auto’s kiezen en dan de challenges proberen te voltooien. Dit kan Elimination of juist een normale race zijn. Als de speler het voor elkaar krijgt om alle challenges te voltooien, dan kan je door naar de tweede moeilijkheidsgraat.

De multiplayer modus is eigenlijk hetzelfde als challenges maar dan speel je online. Dit werkt door middel van lobby’s die je kan aanmaken en toetreden. Je kan ook zelf je eigen race creëren in een apart menu. Niet te vergeten is dat GRID Legends cross-play bevat. Dit werkt overigens op alle consoles, dus als je een vriend hebt die deze game op een PlayStation-console speelt, en een andere speler speelt op de PC, dan kan je met deze mensen samen racen. Het enige wat nodig is voor cross-play is een EA-account.

Langs de Eifeltoren rijden

GRID Legends is één van de mooiste racegames die we op de PlayStation 5 hebben gespeeld. Wij hebben momenten gehad dat wij dachten dat het zonde was om met 200km/h door een map te rijden. De maps zijn namelijk erg sfeervol en prachtig gemaakt, daardoor wil je meer genieten van de unieke omgevingen, maar tijdens een spannende race is dat heel moeilijk. Tijdens de story mode moet de speler bijvoorbeeld racen in Parijs, net langs de Eifeltoren. Dit is bij lange na onze favoriete map. We vergeten nooit meer hoe je de reflectie van de Eifeltoren kan zien in een plasje water terwijl je drift door de bochten in Parijs.

Wat betreft performance draait de game heel vloeiend. De game is speelbaar op twee manieren namelijk performance en quality mode. Performance mode is dat je de game in 120FPS kan spelen, maar het gaat ten koste van de kwaliteit. Quality is de standaard modus. Hier krijg je de best mogelijke graphics maar je speelt de game dan wel op 60 frames per seconde.

Pimp je auto

Net als in bijna alle racegames kan de speler zijn auto naar wens customizen. Dit systeem werkt vergelijkbaar als in DIRT 5. Door races te doen verdien je in-game currency die je kan spenderen aan nieuwe auto’s of het customizen van de auto’s in je garage. Jammer genoeg blijft het hier voornamelijk bij de kleuren en stickers van je auto. Bij het tabblad ‘Team’ is het mogelijk om speciale perks in te schakelen.

GRID Legends bevat microtransacties. Zo kan je momenteel een Mechanic Pass aanschaffen. Dit werkt net als de XP-boost van Rainbow Six Siege, maar in plaats van verschillende versies is er maar één soort te koop. De Mechanic Pass kost €0,99. Binnenkort komt EA met meer microtransacties maar de inhoud en prijzen zijn nog niet bekend.

GRID Legends is een prima racegame voor gamers die een beetje van alles willen. Het doet niks bijzonders en ook niks fout. De game bevat een zeer interessante en vermakelijke story modus, maar te weinig andere boeiende game modi. Het Nemesis-systeem van GRID Legends is fantastisch gemaakt, en zorgt voor meer spanning en realisme. Jammer genoeg is haptick feedback van de DualSense-controller nauwelijks aanwezig en spelers kunnen hun auto’s niet tot in details aanpassen. Het rijden is simpel maar het driften is weer extreem moeilijk om onder de knie te krijgen. Dit voelt een beetje raar aan, maar na een tijdje raak hier je wel gewend aan.

GRID Legends is de moeite waard voor autoliefhebbers die zoeken naar een game die niet extreem realistisch, maar ook niet echt aanvoelt als een onrealistische arcade racer.

Je kan GRID: Legends hier kopen.