Review: Halo Infinite – De beste shooter van het jaar! Sport
Review: Halo Infinite – De beste shooter van het jaar!

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Halo Infinite Edition kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Halo Infinite zou oorspronkelijk uitkomen samen met de release van de Xbox Series X en de Xbox Series S. De game werd na feedback uitgesteld en is over enkele dagen eindelijk speelbaar. Er waren hoge verwachtingen door de ambitieuze plannen die 343 Industries had voor de game. In deze review lees je of de hoge verwachtingen zijn waargemaakt.

Het is ongeveer 20 jaar geleden sinds we voor het eerst kennis hebben gemaakt met Halo. Over de jaren zijn er heel wat games in de serie verschenen, waaronder spin-offs. Halo Infinite gaat als het ware verder waar de laatste hoofdgame in de serie is geëindigd. De multiplayer en singleplayer zijn dit keer apart beschikbaar, waarbij de multiplayer free-to-play is.

Master Chief is terug

Halo Infinite volgt het verhaal uit voorgaande games. Hoewel sommige aspecten van het verhaal ook voor nieuwkomers te volgen zijn, is enige kennis van voorgaande games toch gewenst. Master Chief heeft het opgenomen tegen verschillende buitenaardse gevaren, waaronder de Banished. Deze organisatie verslaat Master Chief en laat hem voor dood achter in de ruimte. Hij wordt echter gered door een piloot en vertrekt naar de Zeta ring, waar de game zich afspeelt.

Het verhaal in Halo Infinite draait voor het merendeel om de spijt die Master Chief heeft voor de fouten die hij in het verleden heeft gemaakt. In zijn avontuur komt Master Chief een AI tegen genaamd ‘The Weapon’. Samen met de AI en de piloot die hem heeft gered, zal Master Chief antwoorden gaan zoeken op zijn vragen. De Banished zijn ook aanwezig op de Zeta Ring en proberen een definitief einde te maken aan het leven van Master Chief.

De dynamiek tussen The Weapon en Master Chief is één van de beste aspecten van de game. The Weapon weet niks van de wereld af en is nieuwsgierig om de wereld te leren kennen. Zij maakt vaak grappen over de vijanden en omgevingen die zij tegenkomt. Master Chief daarentegen is heel serieus en wil zich enkel richten op de missie. De campaign van Halo Infinite bevat indrukwekkende momenten en toffe baasgevechten. Over het algemeen hadden wij zeer veer plezier aan de campaign.

Het beste aspect van Halo Infinite is ongetwijfeld de gameplay. Het schieten in de game voelt uitstekend aan en er is een breed scala aan wapens die je kunt gebruiken. In het begin van de game kom je vaak alleen de standaard wapens zoals de AR en pistool tegen. Naarmate je verder komt in het verhaal zie je echter steeds vaker exotische wapens.

Naast de toffe wapens heeft Master Chief ook allerlei tools tot zijn beschikking. De belangrijkste is ongetwijfeld de Grappling Hook. Hiermee kan hij gemakkelijk afstanden overbruggen. Aangezien Halo Infinite veel bergen en dergelijke omgevingen bevat, is dit een enorm behulpzame tool. Verder kan het gebruikt worden om jezelf naar vijanden toe te trekken, waarmee je ze kunt verslaan met een melee aanval.

Master Chief heeft naast de Grappling Hook, ook andere tools die hij kan gebruiken. Zo heeft hij een schild waarmee hij projectielen van vijanden kan blokkeren. Verder beschikt hij over een thruster waarmee hij in een bepaalde richting kan voortbewegen. Al deze tools zijn te verbeteren met Spartan Cores die je in de open wereld kunt verzamelen.

Open wereld

De open wereld van Halo Infinite bevat verschillende activiteiten die spelers kunnen voltooien. Eén van deze is het veroveren van outposts. Hierbij zal je alle vijanden in een basis moeten verslaan om het te veroveren. Het voltooien van diverse activiteiten in de wereld geeft je Valor Points. Dit kun je gebruiken voor wapens en voertuigen op veroverde outposts. Hoe meer Valor Points je hebt, hoe meer krachtige tools je kunt gebruiken om je vijanden te verslaan. Het is een tof systeem waardoor wij meer geneigd waren om activiteiten te voltooien.

Andere activiteiten in de wereld zijn het bevrijden van soldaten, verzamelen van Sparten Cores, vinden van audio logs en doden van sterke bazen. Het verslaan van deze bazen geeft je een wapenvariant van een specifiek wapen. Deze activiteiten blijven voor de gehele game hetzelfde, wat na een tijdje een beetje saai kan worden. De open wereld bevat verder veel van dezelfde omgevingen. Wij hadden dan ook meer plezier tijdens het spelen van levels in de locaties in een gesloten omgeving.

Multiplayer

De multiplayer van Halo Infinite is de beste multiplayer in de serie in jaren. Het bevat net als de campaign fantastische gameplay. De multiplayer voelt aan als een traditionele Halo-ervaring, maar dan voor moderne systemen. Er wordt minder focus gelegd op de tools en meer op het schieten.

Het voorgaande betekent echter niet dat de gameplay van Halo Infinite eentonig is. Zo zijn er altijd creatieve wijze om de tools die je hebt te gebruiken. Met de Grappling Hook kan je bijvoorbeeld voertuigen van vijanden overnemen. Verder zijn er tal van wapens om je vijanden te doden. De Schock Rifle en Heatwave zijn twee nieuwe wapens die zijn toegevoegd.

Hoewel de gameplay van de multiplayer fantastisch is, zijn er op dit moment wat teleurstellingen die wij ermee hebben. Op dit moment is er een gebrek aan content met slechts enkele modi, waarbij je niet de mogelijkheid hebt om te kiezen welke modus je wilt spelen. Een groot gemis is de afwezigheid van een Slayer playlist. Hoewel de ontwikkelaar heeft gezegd dat er nieuwe playlists worden toegevoegd, is het aanbod op dit moment een teleurstelling.

Een ander probleem met de multiplayer is het progressiesysteem en de Battle Pass. Spelers krijgen specifieke uitdagingen die ze moeten voltooien om de Battle Pass te levelen. Deze zijn vaak verbonden aan een specifieke modus. Dit is op het eerste gezicht geen probleem, maar wel als je in aanmerking neemt dat je de mogelijkheid niet hebt om te kiezen welke modus je speelt. Je kunt de uitdagingen alleen wisselen door middel van Challenge Swaps die op dit moment met echt geld verkrijgbaar zijn.

Halo Infinite is de beste shooter van het jaar met fantastische gameplay en een indrukwekkende campaign. Zowel de multiplayer en campaign zijn een genot om te spelen, maar beide modi hebben nog wat toevoegingen en aanpassingen nodig. Zo zal het verkennen van de open wereld in co-op veel leuker zijn, wat op dit moment nog niet mogelijk is. Daarnaast hopen wij dat er snel nieuwe playlists worden toegevoegd aan de multiplayer en dat het progressiesysteem wordt aangepast. 343 Industries heeft al met al een goede basis weten te creëren voor Halo Infinite. Wij zijn dan ook hoopvol voor de toekomst van de game.

Je kan Halo Infinite hier kopen voor de Xbox-consoles.

Je kan een code voor zes maanden Xbox Game Pass hier kopen.

Je kan een code voor 3 maanden Xbox Game Pass Ultimate (geeft toegang tot games van EA en xCloud) hier kopen.