Review: Mario + Rabbids Sparks of Hope – Een hele fijne strategische Mario-game Sport
Review: Mario + Rabbids Sparks of Hope – Een hele fijne strategische Mario-game

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Mario + Rabbids Sparks of Hope kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

In 2016 tijdens de E3 kwam Nintendo’s enige echte Miyamoto ineens op het podium van Ubisoft om Mario + Rabbids: Kingdom Battle aan te kondigen, een strategie avonturengame waarbij personages uit het Mario-universum samenkomen met Ubisoft’s eigen Rabbids-franchise. De game werd een groot succes met meer dan 7.5 miljoen verkochte exemplaren op de Nintendo Switch. Nu zijn we enkele jaren verder en komt Ubisoft met een tweede game genaamd Mario + Rabbids: Sparks of Hope. Is deze game de moeite waard?

Het universum redden

In deze game is Mario’s aartsvijand Bowser voor de verandering niet de villain. Sterker nog, Bowser is één van je party-leden in deze game die je kan besturen naast onder andere Mario, Princess Peach, Luigi en enkele hilarische Rabbids. Het verhaal van de eerste game was simpel, kwaadaardige konijnen vielen Mushroom Kingdom aan en jij moest alles rechtzetten.

In Mario + Rabbids Sparks of Hope is het verhaal interessanter. Een mysterieus figuur neemt verschillende werelden over met donkere corruptie. Personages uit het Mario en Rabbids-universum, moeten samenwerken om de verschillende werelden en de unieke wezens genaamd Sparks te redden. Planeten bezoek je met je eigen ruimteschip en met iedere planeet die je redt, krijg je meer te weten over de personages en de mysterieuze villain. Iedere planeet die je bezoekt in deze game voelt aan als een avontuur in plaats van een lineaire missiespel. Het concept van deze game lijkt veel geïnspireerd te zijn door Mario Galaxy van de Nintendo Wii.

Het verhaal en de beleving is daardoor velen malen beter dan de eerste Mario + Rabbids-game. Ook interessant is dat deze game voice-overs heeft, wat vrijwel nooit het geval is bij een Mario-game. Echter zijn voice-overs alleen voor Ubisoft-personages. De robot gids heeft bijvoorbeeld een volledige voice-over, terwijl Mario en Luigi alleen reageren met gebaren. Ook de Rabbids hebben voice-overs waardoor ze net wat meer identiteit hebben.

Bijna een schaakspel

De combat van deze game is waar het echt om gaat, want hier ben je het meest mee bezig. Alle personages beschikken over wapens, wat nog altijd een beetje vreemd aanvoelt om Mario te zien met dubbele pistolen. Het combatsysteem is erg XCOM, waarbij jouw party het in turn based opneemt tegen een groep vijanden. Ieder personage komt aan de beurt om een actie te doen. Ubisoft heeft het XCOM-idee iets aangepast. Zo kan je vrijlopen tot een bepaald gebied op de map zonder consequenties totdat je aanvalt. Pas als je schiet of een vaardigheid gebruikt, kan je personage niet meer bewegen tot een volgende beurt.

Alle personages hebben eigen plus en minpunten. Zo kan Mario twee keer in één beurt schieten, maar zijn schoten zijn niet heel sterk. Princess Peach heeft een soort van shotgun als paraplu waarmee ze meerdere vijanden van korte afstand kan raken. Luigi is weer heel goed van afstand omdat hij een sniper is. De Rabbit genaamd Edge is weer heel sterk van dichtbij omdat hij een zwaard gebruikt. Ubisoft heeft de game zo opgezet dat je aangemoedigd wordt om steeds te switchen van party-leden voor de juiste encounter.

Je positie op de map is heel belangrijk want je hoort eigenlijk altijd cover te hebben, zodat schoten van vijanden je niet raken. Cover kan vernietigend worden, dus je moet tijdens een wedstrijd in beweging blijven. Een leuke feature is een sprong die je kan maken als twee van jouw party-leden naast elkaar staan. Met een sprong kan je ineens achter vijanden komen en hen dan omsingelen voor een counteraanval.

Best pittig

Voordat een gevecht begint krijg je altijd de mogelijkheid om de moeilijkheid aan te passen, maar ook je party en loadout. Alle personages verdienen XP, ook personages die je niet in je huidige party zitten, denk aan XP Share uit de recente Pokémon-games. Door te levelen, krijg je ability points die je kan spenderen in drie skill trees. Er zijn geen gloednieuwe abilities die je kan leren, maar je bestaande moves en stats kunnen aanzienlijk verbeterd worden.

Verder bevat deze game de Sparks, dit zijn wezens die de kracht van een element beheersen. In combat zijn de Sparks eigenlijk een extra abilty die je in je loadout kan plaatsen. Met een vuur Spark, kan je vuur schieten, waardoor je fire damage doet. Als passive krijg je fire resistance, wat weer een extra laag strategie toevoegt. Sommige vijanden zijn sterk in water, vuur of poison. Het is dus aangeraden om de juiste Sparks te gebruiken voor de juiste encounters.

Deze game kan best uitdagend worden op de normal moeilijkheidsgraad, met name de verschillende bazen die het je behoorlijk lastig kunnen maken. Wedstrijden kunnen verschillende objectives hebben voor een overwinning. De meeste missies zijn: versla alle vijanden, maar soms moet je enkele beurten overleven, een baas verslaan of op het einde van een map komen. Dat er variatie is in missies, zorgt dat de game nooit verveelt. Onze enige punt van kritiek zijn de random spawns van vijanden bij bepaalde missies. Vijanden kunnen zomaar achter je verschijnen en direct een dodelijke move uitvoeren, wat goedkoop en oneerlijk aanvoelt. Ubisoft had dit op kunnen lossen door random spawns op vaste plekken op de maps te plaatsen of dat een vijand die spawnt een beurt moet wachten voordat het kan aanvallen.

Veel te doen

Naast de main story en de velen gevechten, is er ook veel te doen in de verschillende werelden die je moet redden. Zo ontmoet je veel personages en de meeste hebben ook een side quest voor je. Side Quest moet je doen om te levelen en je voor te bereiden voor de moeilijkere encounters in andere werelden. Gelukkig zijn niet alle side quests, extra combat encounters. Af en toe moet je een puzzel oplossen, een item vinden of een race tegen de klok doen met het verzamelen van tijdelijke muntjes op de map.

Enkele quests geven je zelfs een nieuwe Spark als beloning en dit zijn de meest waardevolle items uit de game. Door de werelden te verkennen verzamel je ook gekleurde Spark-punten. Deze heb je nodig om je Sparks sterker te maken voor nog meer schade en resistance. Side quests leveren verder gouden muntjes op, deze kan je spenderen in de in-game shop voor handige items tijdens combat of nieuwe wapen skins. Mario + Rabbids: Sparks of Hope bevat geen microtransacties. Alles in deze game is te ontgrendelen door de game gewoon te spelen.

Mario + Rabbids: Sparks of Hope ziet er heel goed uit op de Nintendo Switch. Dit is één van de meest mooie Mario-games op de Nintendo Switch met kleurrijke werelden, mooie animaties en goede gezichtsuitdrukkingen. Wij hebben deze game voornamelijk gespeeld in de handheld modus op onze Nintendo Switch OLED, en de kleuren spatten van het scherm.

Wat betreft performance, is het hier grotendeels goed. De game draait tijdens combat encounters heel goed zonder framedrops. In de open werelden, wanneer er veel gaande is op het scherm zoals een vijand die op je afkomt, het regent en jij en je jij rent door de map, dan merk je af en toe wel framedrops. Crashes of glitches zijn wij niet tegengekomen tijdens het spelen van het verhaal. Wel hebben we twee keer te maken gehad met een bug waarbij de beurt van de tegenstander niet overschakelde, hierdoor moesten we een gevecht opnieuw starten. Wel hebben wij deze game voor release gespeeld, dus de kans bestaat dat dit al wordt opgelost met een day one patch op release.

Mario + Rabbids: Sparks of Hope is een geweldige tactische avonturengame geworden. Wanneer je deze game speelt, zou je bijna zeggen dat dit een Nintendo first party game is, maar in feite is dit een externe Mario-game van de Franse uitgever Ubisoft. Alles is hier beter gedaan dan de voorgaande game. Denk aan het verhaal, de combat, de replaywaarde, platform-elementen, puzzels, de verschillende strategische opties om vijanden aan te pakken en de hoeveelheid unieke werelden die je kan verkennen. De scope van deze game is simpelweg veel groter dan de eerste game, en daardoor is dit niet een simpele XCOM-kloon, maar een volwaardige Mario RPG.

Je kan Mario + Rabbids Sparks of Hope hier kopen.