Review: Metroid Dread is de beste 2D Metroid-game ooit! Sport
Review: Metroid Dread is de beste 2D Metroid-game ooit!

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Metroid Dread kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

In 2005 werd de naam Metroid Dread gespot in een database lijst aan Nintendo-games. Jarenlang zaten fans te hopen op deze game en nu is het eindelijk zover. 16 jaar nadat de naam voor het eerst werd gespot, is hier nu eindelijk Metroid Dread voor de Nintendo Switch, een vervolg op het verhaal van Metroid Fusion. Is Metroid Dread de moeite waard?

Vervolg op Metroid Fusion

In Metroid Dread speel je wederom als de heldin Samus Aran. Het verhaal speelt zich af na de gebeurtenissen van Metroid Fusion. Aan het begin van deze game krijg je een korte recap van wat er allemaal is gebeurd, zodat ook nieuwe spelers het verhaal goed kunnen volgen. In Fusion werd Samus aangevallen door de dodelijke X-parasiet. Wetenschappers hebben de DNA van Samus gemixt met dat van de laatste Metroids. Dit heeft ervoor gezorgd dat Samus de enige is in het universum die immuun is tegen de X-parasiet.

Planeet ZDR

In Metroid Dread is Samus op missie om op onderzoek te gaan op planeet ZDR. Er zijn namelijk bewijstukken gevonden met daarop beelden van de X-parasiet. Aangezien Samus de enige is die immuun is, is zij de juiste persoon om op onderzoek te gaan op planeet ZDR. Snel na landing wordt Samus aangevallen door een lid van de uitgestorven Chozo Clan, het ras wat Samus getraind heeft. Dit resulteert in Samus die bijna al haar krachten verliest en terechtkomt in de diepste grotten van de planeet. Een uitstekende plek om te starten met de game.

De diepe lagen en gangen van ZDR zijn heel goed opgezet. Het leveldesign is top zoals je verwacht van een hoogwaardige Metroidvania-game. Gedurende de game krijg je toegang tot nieuwe aanvallen en vaardigheden waarmee je toegang krijgt tot gebieden en locaties waar je eerst niet kon komen.

Samus kan in deze game veel vloeiender bewegen dan eerdere games. De animaties ogen heel vloeiend. Zo heeft ze een zeer handige slide en een wall jump. Daarnaast is er een hele coole counter aanval, die met een goede timing ervoor zorgt dat een vijand openstaat voor een dodelijk shot

Metroid x Resident Evil

Metroid Dread is spannender en griezeliger dan voorgaande games, want Samus wordt hier letterlijk opgejaagd door dodelijke machines genaamd de EMMI. Deze zijn gestuurd naar de planeet om het te verkennen, maar al na aankomst verloor de galactische federatie alle contact met de machines.

Op de één of andere manier zijn de EMMI-robots super agressief wanneer ze de aanwezigheid van Samus voelen met hun sensoren. Wapens of normale aanvallen hebben geen effect op deze machines. Wat volgt is een zenuwslopende achtervolging vergelijkbaar met The Tyrant uit Resident Evil. De EMMI achtervolgt je door de levels waarbij je heel snel moet reageren om het voor te blijven. Wanneer een EMMI-robot, je grijpt, krijg je een milliseconde de kans om een dodelijke aanval te ontwijken. De frame voor een reactie is extreem kort. Dit is bewust gedaan, want de speler moet voelen dat het extreem moeilijk is om los te raken uit de grip van een EMMI. Als een EMMI je loslaat, heb je iets bijzonders gedaan. Vaak zul je te snel of te langzaam reageren, wat direct resulteert in een game over.

Het doden van een EMMI-robot kan alleen met Omega-energie, een resource wat te vinden is op verschillende punten in de game. Omega-energie kan het pantser van een EMMI-robot doorboren. Het afvuren van een Omega schot is makkelijker gezegd dan gedaan, want je moet goed raakschieten terwijl de robot op je afkomt voor een directe kill. Wanneer je een EMMI-robot hebt verslagen, is de voldoening werkelijk geweldig.

Wereld verkennen

Tijdens het verkennen van planeet ZDR krijgt Samus de beschikking over veel nieuwe tools en upgrades. Deze heb je allemaal nodig om 100% van de wereld te kunnen verkennen. Veel deuren kunnen maar op één manier open. Het was wel handig geweest als er een mogelijkheid was om te fast travelen. Soms moet je wel een lange stuk backtracken. Hierdoor kom je wel nieuwe verkenningspunten tegen, maar de optie van fast travel was welkom geweest.

Veel gebieden zijn overigens optioneel. Deze hoef je niet te doen om het verhaal uit te spelen. Wel zijn deze stukken aan te raden, want ook hier is het leveldesign behoorlijk goed. De puzzels hier zijn van hoge niveau, waarbij Samus alle vaardigheden en tools moet gebruiken om een puzzel met succes te voltooien.

Geniale baasgevechten

De eindbazen van Metroid Dread zijn nog spannender dan de achtervolgingen van EMMI-robots. De baasgevechten zijn zeer uitdagend maar wanneer je eenmaal weet hoe je een baas moet verslaan, is het niet extreem moeilijk. Een baasgevecht voelt nooit oneerlijk aan. Je moet alleen de moves die Samus tot haar beschikking heeft, goed beheersen. We leggen een nadruk op ‘moeten’, want deze game bevat geen easy modus. Na het uitspelen van de game krijg je wel de mogelijkheid om te starten met een hard modus.

Bij veel baasgevechten is het aangeraden om te beschikken over genoeg energietanks, want anders is het snel game over. Tijdens het spelen van deze game hoef je je overigens geen zorgen te maken over schaarste van ammunitie. De game zorgt ervoor dat Samus nieuwe rakketten krijgt van gewone vijanden, maar ook baasgevechten.

Metroid Dread ziet er indrukwekkend uit. Het is een 2D-game met een 2.5D uitstraling. De game bevat hele gedetailleerde achtergronden die samen met de soundrack zorgen voor een goede presentatie. De soundtrack is goed, maar niet zo memorabel als voorgaande Metroid-games. Planeet ZDR bevat verschillende locaties waaronder gebergtes, locaties met dieren en zelfs een gebied met veel lava.

Wat betreft performance, is het niet altijd even sterk. De game draait op 60 frames per seconde, maar af en toe merk je wel framedrops. Heel storend zijn deze niet omdat ze niet vaak voorkomen, maar je merkt het wel. Wij zijn verder geen bugs of glitches tegengekomen en de laadtijden zijn niet lang. Op enkele framedrops na, zijn wij tevreden over de performance van Metroid Dread.

Metroid Dread is een geweldige game die nostalgisch, maar ook vernieuwd aanvoelt. Samus beweegt vloeiend, levels zijn uitstekend opgezet, de achtervolgingen zijn spannend, de baasgevechten zijn episch en het verhaal is boeiend. Dit is wat ons betreft de beste 2D Metroid-game tot nu toe, en één van de beste games van het jaar 2021. Metroid Dread is moeilijk, maar nooit oneerlijk. Het succesvol voltooien van uitdagingen zorgt voor een ongekend gevoel van voldoening. Kortom, Metroid Dread is zeker de moeite waard voor de mensen die beschikken over een Nintendo Switch.

Je kan Metroid Dread voor de Nintendo Switch hier kopen.