Review: Nacon MG-X Pro Gaming Controller – Tover je smartphone in een Xbox handheld Sport
Review: Nacon MG-X Pro Gaming Controller – Tover je smartphone in een Xbox handheld

De volledige eindscore en de plus en minpunten van de Nacon MG-X Pro controller kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Enkele maanden geleden kregen we van Nacon de mogelijkheid om de Nacon MG-X game controller te reviewen. Dit is een controller met ruimte voor een smartphone. Vervolgens kan je er mobiele games op spelen, maar ook de honderden games uit Xbox Game Pass. Wij waren erg te spreken over de MG-X, maar nu komt Nacon met de MG-X Pro, wederom een gaming controller om je smartphone op aan te sluiten, maar met een ander design. Of de Pro-versie de moeite waard is, lees je in deze uitgebreide review.

Gemaakt voor Xbox Game Pass (xCloud)

Nacon, de Franse fabrikant die geweldige Pro-controllers maakt, is sinds afgelopen jaar een samenwerking begonnen met Microsoft voor het maken van officiële Xbox-controllers. De nieuwste is de Nacon MG-X Pro. Dit is geen standaard controller die je kan aansluiten op je console of de PC. De MG-X Pro is namelijk gemaakt voor smartphones.

Gamers kunnen aan de slag met mobile games die ondersteuning hebben voor deze controller. Echter is deze controller vooral gemaakt voor het spelen games via Xbox Game Streaming, ook wel bekend als xCloud. Met een actief lidmaatschap op Xbox Game Pass Ultimate, kunnen gamers honderden videogames via de Cloud spelen op hun smartphone. Door gebruik te maken van de Nacon MG-X Pro controller, maak je van je smartphone als het ware een volwaardige Xbox handheld.

De Nacon MG-X Pro is nu verkrijgbaar voor een adviesprijs van €99,99. De reguliere Nacon MG-X controller kost ook €99,99. Het verschil tussen beide controllers is het design en niet dat de Pro zozeer beter is. De naam Pro staat in dit geval niet voor beter, maar voor het ‘pro’ design. Het design lijkt namelijk erg op de Nacon Revolution X Pro-controller, maar dan met ruimte om een smartphone te plaatsen. De houder heeft plaats voor Android smartphones met een maximale grootte van 6.7 inch. De controller werkt niet met smartphones van Apple, het is dus een pure Android device.

Set-up en compatibiliteit

Het verbinden van de Nacon MG-X Pro is heel eenvoudig. De Nacon MG-X Pro is te verbinden met alle Android smartphones die beschikken over Android 6 of hoger. De smartphone mag niet groter zijn dan 6.7 inch. Onze smartphone was gelukkig 6.67 inch groot en paste precies. Indien je dus beschikt over een smartphone die groter is dan 6.7 inch, dan is de MG-X Pro te klein. Dat is jammer, want er zijn wel smartphones op de markt die 6.8 inch of groter zijn. Denk aan de recente ASUS ROG Phone 5, de Samsung Galaxy S21 Ultra of de Samsung Galaxy Z Fold. Het was beter geweest als Nacon de houder net iets groter had gemaakt, bijvoorbeeld maximaal 7 inch. Dan was deze controller compatibel geweest met nog meer Android smartphones.

Het verbinden van de Nacon MG-X Pro, gaat heel eenvoudig. De eerste keer druk je drie seconden lang op de bluetooth-knop. Vervolgens kan je de controller vinden in de bluetooth-lijst van je smartphone. Klik op de naam Nacon MG-X Pro en je smartphone is binnen een ogenblik verbonden met de controller. In het vervolg hoef je niet meer op de bluetooth-knop te drukken om een draadloze verbinding te maken, want je smartphone zal de controller onthouden. Alleen de controller aanschakelen door de Xbox-knop ingedrukt te houden en je smartphone maakt direct een verbinding. Vervolgens plaats je de smartphone in de houder op het schuifmechanisme van de controller. Daarna kan je beginnen met het spelen van videogames.

Volwaardige Xbox Pro-controller

De Nacon MG-X Pro bevat alle Xbox-knoppen die je gewend bent inclusief triggers, D-pad, bumpers en analoge sticks. De XYAB-knoppen zijn gekleurd, het Xbox-logo wordt verlicht met een witte kleur wanneer het aanstaat, de rechter analoge stick bevat het Nacon-logo net als bij de Pro-controllers van Nacon. Beide analoge sticks hebben een goed aanvoelende grip tijdens het gamen. De LB en RB-knoppen hebben een heerlijke klik, vergelijkbaar met de standaard Xbox Series-controller.

Al deze knoppen zijn identiek aan die van de reguliere Nacon MG-X-controller. Allen bij de LT en RT-knoppen is er een verschil merkbaar. De triggers van de MG-X hadden een te korte afstand en voelden minder goed aan dan een standaard Xbox-controller of de triggers van een Nacon Pro-controller. De MG-X Pro heeft wel triggers die goede feedback geven. Dit is met name goed voelbaar bij het spelen van shooters. De reactietijd van de controllers zijn verder heel goed. Ondanks dat er bluetooth verbinding is, merkten we geen input lag.

Onze enige minpunt aan de knoppen is de D-pad, en dat is alleen het geval tijdens het spelen van vechtgames. Wij hebben het uitvoeren van combo’s in Mortal Kombat 11 geprobeerd, en het resultaat was niet echt super. Als je bijvoorbeeld snel op pijltje naar rechts en dan pijltje naar links moet drukken, kan het wel voorkomen dat de game, jouw input registreert als rechtsboven of linksonder. Dit komt omdat de pijltoetsen niet los van elkaar staan en de controller diagonale inputs kan registeren. Hierdoor zullen je combo’s die heel precies moeten zijn, af en toe falen.

Robuust gemaakt en een strak design

De Nacon MG-X Pro voelt stevig en duurzaam aan zoals we gewend zijn van de Pro-controllers van Nacon. Aan de achterkant van de ergonomische handgrepen is er getextureerde padding, waardoor je meer grip krijgt op het geheel. De behuizing is gemaakt van kunststof, voelt stevig aan en weegt heel licht. Dat is goed, want te veel gewicht zorgt voor vermoeide armen.

Het schuifmechanisme heeft een hele stevige grip op de smartphone waardoor deze helemaal niet beweegt. Dit is belangrijk, want je smartphone moet zeker niet losraken tijdens het gamen. Het is zo strak dat je de controller onderste boven kan houden of lekker kan liggen op bed en spelen, zonder dat je zorgen hoeft te maken dat je smartphone gaat vallen. Aan de randen van het schuifmechanisme, zijn er zachte rubberen randjes te vinden. Deze zorgen ervoor dat er geen krasjes ontstaan op de smartphone.

Kantekeningen bij het design

De Nacon MG-X Pro is een hele fijne controller, maar er zijn zeker verbeterpunten. Zo zijn de speakers van de meeste smartphones onder of boven te vinden, precies de plekken die geblokkeerd worden door de Nacon controller. Tijdens het gamen moet je hierdoor het geluid van de speakers op hoog zetten wil je iets van je game horen. Hetzelfde geldt voor de 3.5mm audio jack en de USB-C-aansluitingen van smartphones. Hierdoor kan je geen bedrade koptelefoon aansluiten. Een 3.5mm audio jack op de Nacon MG-X Pro had dit probleem opgelost, maar is niet aanwezig. Een draadloze headset is de beste manier om de audio van games te ervaren op deze controller. Het is wel mogelijk om de Nacon MG-X Pro zelf op te laden tijdens het gamen. Er is namelijk een USB-C-aansluiting te vinden aan de onderkant.

Een punt wat geen minpunt is maar wel belangrijk is om te melden, is dat het design van deze controller opvallend is. Je krijgt als het ware een hele lange Xbox-controller met in het midden je smartphone. Zonder een smarthone is de controller al even groot als een Nintendo Switch. Met een smartphone erbij wordt het tot 50% langer dan een Nintendo Switch. Wij vinden de MG-X Pro beter in hand voelen en prettiger werken dan de normale MG-X, maar laatstgenoemde is wel compacter zoals een Nintendo Switch en is daarom geschikter om mee te nemen naar bijvoorbeeld de trein, school of werk.

Cloud gaming is nog niet prefect

Dan is er het probleem van Cloud gaming en dat is dat je afhankelijk bent van een netwerkverbinding. Zelfs als je deze controller hebt aangeschaft en een Xbox Game Pass Ultimate-abonnement hebt aangesloten, kan je gameplay ervaring onprettig zijn. Indien je internetverbinding niet snel genoeg is of een hoge ping heeft, zal je af en toe lag of dips in graphics kwaliteit krijgen. Over graphics gesproken, de games worden via de Microsoft datacenters (Cloud) op een resolutie van 720p gestreamd. Een optie voor Full HD gaat in de nabije toekomst komen, maar is er nog niet. Cloud gaming moet de toekomst worden, maar voorlopig is de ervaring behoorlijk verschillend per gebruiker.

Batterijduur prima

De Nacon MG-X Pro gaat ongeveer 18 tot 20 uur mee, dat is prima voor een controller. Je kan hiermee dus lange uren gamen zonder te hoeven opladen. De LED-indicator geeft de status van de batterij aan, en het opladen gaat ook best snel. Als je de controller een tijdje niet gebruikt, gaat het automatisch in slaapstand om batterij te besparen. Wanneer je dan op een knop klikt, wordt er weer verbinding gezocht via bluetooth. Door de Xbox-knop zes seconden lang in te drukken, schakel je de controller helemaal uit.

De Nacon MG-X Pro is een hele fijne controller om Xbox Game Pass te spelen op je smartphone. Met deze controller, tover je je smartphone als het ware om naar een Xbox-handheld. De knoppen voelen goed aan en de triggers zijn beter dan de reguliere MG-X. De D-pad hadden we graag anders gezien, want vooral bij vechtgames moeten de imputs heel nauwkeurig zijn, en dat kan niet met een D-pad wat één geheel is.

Het design is mooi, maar wel een beetje aan de grote kant. De normale MG-X is minder opvallend dan deze controller, waardoor het geschikter is om bijvoorbeeld te gebruiken in de trein. Of je nu gaat voor de MG-X of de MG-X Pro, bij Nacon ben je wel bij het juiste adres als je zoekt naar een goede controller om Xbox Game Pass te spelen.

Je kan de Nacon MG-X hier kopen met korting.

Je kan de Nacon MG-X Pro hier kopen.

2 claps