Review: One Piece Odyssey – Een nieuw avontuur voor de Straw Hats Sport
Review: One Piece Odyssey – Een nieuw avontuur voor de Straw Hats

De volledige eindscore en de plus en minpunten van One Piece Odyssey kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

One Piece is een iconische mangaserie. De manga verscheen voor het eerst in 1997 en is nog steeds gaande en enorm populair. Over de jaren heen zijn er diverse games van de serie verschenen. Nu is het tijd voor een gloednieuwe RPG met One Piece Odyssey, waar de Straw Hat Pirates op een avontuur gaan. Weet One Piece Odyssey indruk te maken?

Het verhaal

One Piece Odyssey begint met een mysterieuze openingsscène waarbij de Straw Hats op een eiland belanden. De iconische straw hat van Luffy is verdwenen en zij komen diverse personages en vijanden op het eiland tegen. Al vrij snel wordt duidelijk dat het eiland belangrijk is, aangezien de Five Elders zich zorgen maken dat de Straw Hats zijn beland op het eiland.

Het verhaal in de game is voor een deel een origineel verhaal dat we niet hebben gezien in de Manga of Anime. Ook worden er diverse nieuwe karakters geïntroduceerd. De game is echter ook voor een groot deel een nostalgische ervaring. Eén van de nieuwe karakters steelt namelijk de vaardigheden van alle leden van de crew. De Straw Hats moeten om hun vaardigheden terug te krijgen, een wereld verkennen die opgebouwd is uit hun herinneringen.

Je zult in de game dus terugkeren naar iconische gebieden uit de Manga zoals Alabasta, Water 7 en Marineford. Aangezien de crew een wereld uit hun herinneringen verkennen en deze soms wazig zijn, spelen bepaalde gebeurtenissen zich anders af dan plaatsvindt in de manga. Dit zorgt ervoor dat de ervaring nostalgisch aanvoelt, maar je tegelijkertijd ook geïnteresseerd bent naar wat er zou kunnen gebeuren. Wij vonden het erg tof om iconische momenten uit de manga weer te herbeleven. Hoewel het originele verhaal van het nieuwe eiland ook interessant is, voelen bepaalde momenten wat langdradig aan. De pacing van het verhaal had een stuk beter gekund.

One Piece Odyssey is een turn-based RPG. Je kan elk lid van de crew gebruiken om aanvallen mee uit te voeren. Elk lid in de game heeft een Type. Leden van een bepaalde Type verrichten meer schade tegen een andere Type. Zo is Luffy bijvoorbeeld een Power Type en kan grote schade verrichten tegen vijanden van een Speed Type. Aan de hand van je tegenstanders zal je dus moeten wisselen tussen de leden van de crew om de tactische overhand te krijgen.

De gameplay is echter niet zo eenvoudig. Zo zijn er ook Elemental Attacks en Debuffs die je kunt verrichten aan je vijanden. Daarnaast is elk gevecht verdeeld in verschillende zones. De leden van de crew kunnen elk alleen vechten tegen de vijanden in hun eigen zone voordat ze het kunnen opnemen tegen andere vijanden. Door middel van verschillende aanvallen kan je ook vijanden in een andere zone aanvallen. Dit brengt wat extra tactische diepgang met zich mee. Hoewel de gameplay leuk is, wordt het plezier verminderd door de tegenvallende moeilijkheidsgraad van de game. De game is voor een groot deel erg makkelijk, vooral tijdens de eerste helft van de game. Helaas is er ook geen optie om de moeilijkheidsgraad van de game te verhogen.

Gebieden en zijmissies

De game is verdeeld in verschillende gebieden. Het zijn niet grote open gebieden, maar gebieden met een gelimiteerde aantal kanten waar je op kunt. In die zin doet het erg denken aan Dragon Quest XI. Tijdens het verkennen van de gebieden kan je wisselen tussen personages. Dit is vaak nodig om bepaalde gebieden te bereiken. Zo kan Luffy zijn rubberen armen gebruiken om grote afstanden te overbruggen en Zoro kan zijn iconische zwaarden gebruiken om hekken te snijden.

One Piece Odyssey bevat naast de hoofdmissie ook verschillende zijmissies. Vaak zijn dit typische fetch quests waarbij je bepaalde items moet verzamelen en dus erg oninteressant. De quests zijn het over het algemeen ook niet waard om te voltooien, aangezien je de items die je krijgt niet nodig hebt omdat de gameplay al zo makkelijk is. Verder was een ander punt waar wij ons aan irriteerden de afwezigheid van fast travel. Je krijgt de optie voor fast travel pas erg laat in de game. Tijdens het verkennen van de gebieden moesten wij continu heen en weer lopen wat simpelweg erg vervelend was.

Grafisch is de game erg goed. De karakters zien er erg goed uit en de animaties in de game zijn uitstekend. Op bepaalde momenten hadden wij het gevoel dat we de anime aan het kijken waren. De game heeft zowel een quality-modus in 4K als een performance-modus die draait op 60 FPS. De muziek in de game is ook erg goed met een indrukwekkende soundtrack die niet minder is dan de Anime.

One Piece Odyssey is een vermakelijke RPG geworden. Het verhaal bevat naast nostalgie ook een uniek nieuw avontuur. De turn-based combat van de game is erg tof met de unieke gameplayelementen die zijn geïmplementeerd. Fans van One Piece zullen ongetwijfeld meer plezier hebben met de game dan mensen die de serie niet kennen, maar al met al zal dit een leuke game zijn voor iedereen.

Je kan One Piece: Odyssey hier kopen.