Review: The Quarry – De spirituele opvolger van Until Dawn Sport
Review: The Quarry – De spirituele opvolger van Until Dawn

De volledige eindscore en de plus en minpunten van The Quarry kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Supermassive Games kennen we van hun verhaalgedreven games zoals Until Dawn en de horrorgames van The Dark Pictures: Anthology. Vooral Until Dawn was erg geliefd door vele mensen. De ontwikkelaar heeft nu een vergelijkbare game uitgebracht, genaamd The Quarry. In deze review lees je of dit project van Supermassive Games indruk weet te maken.

Vast in het zomerkamp

De game draait om enkele tieners die zich op de laatste dag van een zomerkamp bevinden. Na een mysterieuze introductie waarbij twee karakters een ongelukkige gebeurtenis meemaken, schakelt de game over op de tieners in het zomerkamp. Wegens een kapotte auto zijn de tieners niet in staat om het kamp te verlaten. De baas van het kamp waarschuwt de tieners dat ze binnen het huis moeten blijven, maar de tieners luisteren uiteraard niet.

In de eerste paar hoofdstukken van de game is alles in orde in het kamp. De tieners zijn aan het feesten en verkennen het zomerkamp. Tijdens de openingsuren van de game leer je vooral de verschillende karakters kennen. Zo kom je bijvoorbeeld te weten dat Jacob en Emma een relatie hadden. Hoewel de game in het begin hierdoor wat eentonig is, leggen deze momenten de basis voor het vervolg van de game.

De cast van karakters is behoorlijk divers en elk van hen heeft unieke eigenschappen. Zo is Ryan bijvoorbeeld een introvert die liever geen kattenkwaad wil uithalen, terwijl Jacob precies het tegenovergestelde is. Net als Until Dawn bevat de cast van The Quarry allerlei beroemde acteurs. Brenda Song, Ariel Winter, Ted Raimi en David Arquette zijn enkele van de bekende gezichten die je tegen zult komen in de game.

Na de ietwat trage introductie van de game komt de actie op gang. De game doet erg denken aan films zoals Scream en Friday the 13th, waarbij een persoon of ander soort wezen jaagt op jongeren. Het doel in dit soort films is vaak om te ontsnappen, wat in beginsel ook het geval is in The Quarry. Vergeleken met Until Dawn bevat The Quarry echter meer bovennatuurlijke elementen. Op sommige momenten vonden wij dat de game te fantasierijk werd. Een serieus verhaal werd door sommige onrealistische momenten wat minder spannend.

Gameplay en keuzes

The Quarry is een niet een game die een grote focus heeft op gameplay. In die zin is het meer een interactieve film te noemen. Dat betekent echter niet dat er geen gameplayelementen zijn. Zo is ongetwijfeld één van de beste aspecten van de game de keuzes die je kunt maken. De game biedt spelers enorm veel keuzemogelijkheden aan. Zo heb je bijvoorbeeld niet alleen de keuze om te bepalen hoe je reageert op je bondgenoten, maar zijn er ook belangrijke keuzes die je moet maken die een grote invloed op het verhaal kunnen hebben. Het grote aantal keuzes zorgt ervoor dat de game erg veel replaywaarde heeft.

De keuzes die je maakt kunnen op eerste gezicht onschuldig lijken, maar later een grote impact hebben op het verhaal. Karakters overleven of gaan dood aan de hand van de keuzes die je maakt. De game heeft gelukkig een Death-Rewind functie voor als je een verkeerde keuze hebt gemaakt. Met deze functie kan je drie keer terugspoelen naar een moment vóór een belangrijke keuze. Hiermee kan je een karakter redden van een ongelukkig einde.

The Quarry bevat vele quick time events die ook een ongelukkig einde met zich mee kunnen brengen voor de karakters in de game. Bij deze quick time events moet je bijvoorbeeld aanvallen ontwijken of wegrennen. Indien je tijdens het wegrennen een knopje verkeerd indrukt, kan je karakter vallen en het einde van de betreffende karakter betekenen. Deze quick time events zorgen ervoor dat je constant alert moet zijn. Helaas zijn de quick time events behoorlijk makkelijk om uit te voeren, wat de spanning er een beetje uithaalt.

Graphics en modi

Grafisch ziet The Quarry er zeker niet slecht uit op de PS5. De karakters zijn gedetailleerd en de omgevingen zien er gevarieerd uit. De game is erg sfeervol met een jaren 80 uitstraling. Technisch is de game ook in orde. De game draait soepel en we hebben nauwelijks bugs aangetroffen in de game.

The Quarry komt naast de singleplayer-modus ook met andere modi. Zo is het mogelijk om de game in lokale co-op te spelen, waar je met een paar vrienden de game kunt doorspelen. Elke speler controleert hierbij afwisselend een karakter. Verder is er een Movie Night mode, waarbij het verhaal zich automatisch afspeelt als een film. Je hebt daarbij wel de keuze om te kiezen uit verschillende opties over hoe het verhaal zich zal afwikkelen. Er zou verder ook een online-modus voor de game moeten verschijnen, maar deze is uitgesteld.\

The Quarry is voor liefhebbers van verhaalgedreven games ongetwijfeld één van de betere games die zij kunnen ervaren. Het verhaal gaat soms ietwat te ver qua fantasie, maar is nog steeds erg vermakelijk. Dit is mede te danken aan de unieke karakters in de game en de impactvolle keuzes die je moet maken. Fans van horrorgames zullen zich zeker vermaken met deze game.

Je kan The Quarry hier kopen