Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin Review – Een avontuur vol nostalgie en actie Sport
Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin Review – Een avontuur vol nostalgie en actie

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

De Final Fantasy franchise bestaat al 35 jaar. Sinds de eerste release in 1987 zijn er veel games uitgekomen, waaronder een aantal spin-offs. Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin is een spin-off van de originele game waarin we een nostalgische duik nemen en terug in de tijd reizen naar de allereerste Final Fantasy game. In samenwerking met Team Ninja, die onder andere bekend staat om actie-games zoals Ninja Gaiden en Nioh, is het verhaal en de gameplay in een nieuwe jasje gestopt. Is het Team Ninja gelukt is om een vermakelijke souls-like Final Fantasy game te creëren?

Warriors of Light assemble

In Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin stap je in de schoenen van Jack. Een heethoofd die niet goed tegen veel gepraat kan. Het koninkrijk Cornelia wordt bedreigt door een mythische monster genaamd Chaos. Alleen de ‘Warriors of Light’ kunnen volgens een profetie een einde brengen aan de destructie van Chaos. Hier is waar jij als Jack, de touwtjes in handen neemt om samen met je maten, Chaos voor eens en voor altijd te stoppen.

Het verhaal heeft de neiging om bepaalde gebeurtenissen snel te laten verlopen. Zo ben je na één minuut na kennismaking al beste vrienden met je maten en besluiten ze om samen met jou te reizen. Ook hebben de personages weinig diepgang, omdat er nauwelijks aandacht wordt besteed om ze een persoonlijkheid te geven. Het uitspelen van de gehele game zal je rond de 40 uurtjes kosten, waarin het voornamelijk op de gameplay is gefocust.

Tijdens je zoektocht naar Chaos kom je een tal aan locaties tegen die je in de originele Final Fantasy ook hebt gezien. Andere locaties zullen je verrassen, omdat ze gebaseerd zijn op de grote catalogus aan Final Fantasy games. Zo bevat de game een onderwater locatie en de Mako Reactors die je bekend zullen komen. Hiermee focust Stranger of Paradise zich niet alleen op het verhaal van Final Fantasy 1, maar ook op het concept van ‘multiverse’.

Visuele tekortkomingen

Laten we er niet te lang omheen draaien. Voor een game uit 2022 heeft het visueel zeker een aantal tekortkomingen. Stranger of Paradise zal je grafisch niet verrassen. Ook heeft de game een probleem met de belichting en zijn bepaalde locaties te donker of heeft het juist te veel licht. Wel zien de personages en NPC’s er redelijk goed uit.

Square Enix staat er om bekend dat de PC-poorten van bepaalde games wel eens slecht scoren, zoals met de Final Fantasy VII Remake en NieR: Automata. Eveneens heeft Stranger of Paradise hetzelfde probleem. Erg storend is het niet, maar af en toe merk je wel een framedipje. Buiten famedrops hebben we geen crashes of dergelijke problemen ervaren en draait de game goed.

Vol actie en spektakel

De gameplay is waar je de kwaliteiten van Team Ninja in actie ziet. Met de ervaring die de ontwikkelaar heeft opgedaan uit de Nioh-games, heeft Team Ninja een sterke ‘soulslike’ game uitgebracht. De besturing van Jack voelt zeer soepel aan. Je hebt verschillende wapens waaruit je kan kiezen, en afhankelijk van je keuze zijn de moves sneller dan de Nioh-games. Ook heb je special moves tot je beschikking die je kan uitvoeren Deze kunnen bijvoorbeeld heel veel schade over een groot oppervlakte verrichten. Je kan de aanvallen van je vijanden afweren en sommige aanvallen zijn zelfs terug te kaatsen. Evenals heb je de mogelijkheid om aanvallen te ontwijken door te rollen.

Jack geeft je ook de mogelijkheid om vijanden met één klap uit te schakelen. Alle vijanden beschikken namelijk over een stamina meter. Na een aantal rake aanvallen, worden vijanden volledig kwetsbaar en kan Jack een brute finishing move uitvoeren.

Werknemers gezocht!

Eerder hadden we het over het feit dat je gebruik kon maken van verschillende wapens. Deze zijn verbonden aan een bijna 30-tal classes die in de game de naam Jobs hebben. Elke Job beschikt over een eigen set aan magische en fysieke aanvallen. Je hebt zelfs de mogelijkheid om twee Jobs tegelijk te selecteren, waardoor je met één knop snel van Job kan wisselen. Zo kan je aan de hand van je vijand en toestand, in een mum van tijd je aanpassen aan situaties.

Elke Job kan je tot een maximale level van 30 verbeteren. In het begin van je avontuur heb je een beperkte aantal tot je beschikking, maar naarmate je verder in het verhaal komt, ontgrendel je sterkere Jobs. Zo kan de specialisatie van een mage-Job uitgroeien tot een buff, healing of schade Job In de game wordt dit de red, white of black mage genoemd.

Vijanden beschikken over een zwakte die je moet uitzoeken. Als je dat niet doet, dan zal je het voor je zelf erg moeilijk maken. Wat je misschien niet gewend bent van uitdagende Soulslike games is dat Strangers of Paradise wel beschikt over een moeilijkheidsgraad die je kan aanpassen. Dat wil zeggen dat de game best wel toegankelijk is voor nieuwkomers in het genre.

Tijdens je avontuur zal je enorme hoeveelheden aan loot krijgen. Naast het levelen van je Job, wordt je ook sterker door een krachtige uitrusting. Deze bevatten verschillende stats, waardoor je meer schade verricht. Naast stats heb je ook een speciale stat genaamd ‘job affinity’. Als je uitrusting een hoge job affinity heeft, dan ontvang je een bonus, zoals bepaalde buffs en een verhoging van je stats.

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin hecht veel waarde aan de gameplay. Je hebt keuze uit een tal aan classes die je op verschillende manieren kan combineren. Het biedt een ‘Soulslike’ uitdaging, maar is ook toegankelijk om nieuwkomers in de genre met open armen te ontvangen. Het verhaal zal je in bepaalde momenten in verwarring brengen, en speelt zich af in een wereld met veel nostalgie elementen van de Final Fantasy-games. Evenals biedt de game weinig diepgang tot de personages en kan Jack soms best wel edgy overkomen. Voor een game die grafisch niet een uitblinker is, heeft het ook hier en daar framedrops.

Desalniettemin is Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin wel een vermakelijke game die niet alles goed doet, maar interessant genoeg is voor Soulslike en Final Fantasy-fans om een kijkje te nemen.

Je kan Stranger of Paradise Final Fantasy Origin hier kopen.