Vampire: The Masquerade Swansong Review – Een game vol met geheimen Sport
Vampire: The Masquerade Swansong Review – Een game vol met geheimen

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Vampire: The Masquerade – Swansong kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Het universum van de vampiers was voornamelijk uitgebreid door een tal aan tabletop games. Ontwikkelaar Big Bad Wolf heeft zich hierbij gefocust om vampiers aan de wereld van videogames te introduceren. Daarvan is Vampire: The Masquerade Swansong de meest recente en ambitieuze. We zullen kijken of de game erin slaagt om een interessant verhaal te creëren, waarin er ook genoeg aandacht wordt besteedt aan de gameplay.

Code rood

In Vampire: The Masquerade – Swansong stap je in de schoenen van drie bloeddorstige vampiers van de Camarilla familie. Emem, Galeb en Leysha hebben allemaal een eigen achtergrond en positie binnen de familie. Deze personages zullen je meenemen in een verhaal vol mysterie en complotten.

Vanaf de eerste minuut stopt het verhaal je in een crisis met een heleboel onzekerheden. Een feest dat georganiseerd wordt om de samenwerking van verschillende vampierfamilies te versterken is volledig uit de hand gelopen. Iedereen is in paniek en zoekt naar antwoorden. Hier is waar de drie personages, de touw in handen nemen om het probleem tot de bodem uit te zoeken.

De game is rijk aan lore waarbij je veel informatie krijgt over de wereld. Jammer genoeg wordt dit niet in de vorm van gameplay naar voren gebracht, maar beschikt de game over een virtuele bibliotheek genaamd de Codex. Vooral als een nieuwkomer kan het belangrijk zijn dat je deze even doorneemt, om bijvoorbeeld de drie personages beter te leren kennen. Hierdoor kan je in het begin overspoelt raken verschillende personages die in één keer geïntroduceerd worden. Ook helpt het niet dat de game meteen op een chaotische manier begint, met een crisis die de gehele wereld van vampiers ondersteboven gooit.

Detective Gadget

We zullen het je alvast vertellen. De game bevat niet echt vecht-mechanieken. Er zijn wel vecht-scenes, maar deze worden alleen in cut-scenes getoond. In Vampire: The Masquerade Swansong ben je vooral bezig met het voeren van dialogen en het opsporen van feiten en bewijzen. Deze helpen je om raadsels op te lossen. Tijdens conversaties kan je hier en daar een aantal tips achterhalen, maar om alle geheimen te ontdekken moet je echt zelf de connecties tussen verschillende objecten kunnen leggen.

De levels zijn ingedeeld in verschillende mappen, vergelijkbaar met die van de Hitman games. In het begin heb je altijd één doel in een level, maar naarmate je meer onderzoekt en gesprekken voert, kom je erachter dat er meerdere belangen in het verhaal zijn. Op zich kan je ze allemaal ontdekken, maar dat zal niet altijd het geval zijn. Kleine foutjes die je in het begint maakt, kunnen nare gevolgen voor je hebben. Zo kunnen belangrijke figuren vermoord worden, omdat jij iets net niet goed genoeg onderzocht hebt.

Wel heb je de keuze om een level opnieuw te starten, maar een nadeel hiervan is dat conversaties niet overgeslagen kunnen worden. Wat ook niet helpt is dat sommige dialogen wel meer dan vijf minuten kunnen duren. Alleen na het voltooien van het level wordt deze optie voor je ontgrendeld.

Variatie

In elk level controleer je één van de drie personages. Er zijn niet vele verschillen in wat je in een level moet doen, maar toch beschikt elk personage over een aantal unieke karakteristieken. Zo is Leysha een persoon die meer als een sneaky spion functioneert, waarin je onzichtbaar kan worden om bepaalde geheimen te ontrafelen. Galeb wordt meer in directe situaties met andere personages gestopt en is vele malen agressiever dan de rest. Emem zie je voornamelijk exploreren, conversaties voeren en observeren om haar doelen te bereiken. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat het detective werk een centrale rol speelt. Al deze eigenschappen kan je verbeteren door middel van het upgraden van je vaardigheden.

De game beschikt over een bepaalde kans mechaniek die je lot kan bepalen. Na elk level krijg je de kans om de vampier waarmee je gespeeld hebt sterker te maken door middel van het spenderen van je verkregen XP. Deze kan je spenderen aan dialoog of vampier vaardigheden, die je helpen om bepaalde keuzes succesvoller af te ronden.

Daarnaast is er een mechaniek, waardoor je bepaalde conversatie vaardigheden tijdelijk sterker kan maken, maar deze vaardigheid kan ook door je tegenstander gebruikt worden. Een conversatie waarin je een slagingspercentage van bijvoorbeeld tachtig procent hebt, kan je opeens verliezen.

De conversaties die je voert worden door het niveau van je vaardigheden afgewogen tegenover die van je tegenstander. Als beide personages op een zelfde niveau zijn, dan bepaalt een dobbelsteen wie de confrontatie zal winnen. In een game waarin keuzes drastische gevolgen kunnen hebben, is het toch wel jammer dat er een RNG mechaniek aanwezig is.

Plastische chirurgie

In een game waarin combat niet aan tafel komt zoals we die kennen, mag je verwachten dat de kwaliteiten aan iets anders zijn besteedt. Waaraan het zeker niet is besteedt zijn de zeer teleurstellende gezichtsanimaties. De game ziet er mooi uit, met een tal aan variatie in de omgevingen, maar als je naar een personages kijkt, dan lijkt het alsof je met emotieloze poppen zit te praten.

Bijna elk personage bevat een soort botox geïnspireerd gezicht. Ook zijn de mondanimaties niet altijd goed gesynced met de lippen en ziet het er zeer onaangenaam uit. Dit kwam niet altijd voor, maar was toch wel irritant als we het tegen kwamen. Een positieve aspect is wel dat de game vrij stabiel draait, waarin we geen framerate drops, of crashes hebben opgemerkt.

Vampire: The Masquerade – Swansong heeft een interessant verhaal die je uit verschillende oogpunten bekijkt. De drie personages waarmee je de game doormaakt bevatten allemaal hun eigen achtergrond en motivatie. De gameplay is leuk en zet je constant aan het denken, maar de conversaties kunnen soms irriteren, door een bepaalde geluksfactor die meespeelt. De levels bevatten variatie en zijn leuk gemaakt, waarin je soms echt even moet nadenken om een puzzel op te lossen. Als er naar de modellen en animaties wordt gekeken, zien we jammer genoeg wel een gebrek aan kwaliteit, zoals slechte gezichtsuitdrukkingen. Verwacht geen gameplay in de vorm van vecht-mechanieken, want die zijn er niet. Indien je een fan bent van RPG’s met een focus op keuzes of een detective game, dan is Vampire: The Masquerade – Swansong een game om te overwegen