Luke Littler (18) mag dan het grootste dartsfenomeen van het moment zijn, hij toont ook buiten het dartspodium een bijzonder scherpe neus voor zaken. Begin 2024 richtte hij zijn eigen bedrijfje op, Luke Littler Darts Ltd., dat de rechten op zijn naam en imago beheert. Een slimme zet, want de eerste financiële cijfers zijn indrukwekkend: Littler staat al 1,24 miljoen euro in de plus, volgens de officiële cijfers die zijn ingediend bij het Britse Companies House.
Daar houdt het niet op. Littler zette intussen ook zijn eigen webwinkel op, waar fans massaal toestromen. De prijzen liegen er niet om: een hoodie van ‘The Nuke’ kost zo’n 50 euro, een set dartspijlen 115 euro en voor een gesigneerde, ingekaderde foto betaal je tot 250 euro. Wie het exclusiever wil, kan zelfs een deluxe schets met persoonlijke handtekening kopen voor 685 euro. Zijn merchandise is uitgegroeid tot een stevige inkomstenstroom, naast de deals die hij binnenhaalt.
Want sponsors zien in Littler een gouden kans. Xbox was er razendsnel bij met een contract, toen bleek dat de jongeman zijn vrije tijd vooral op hun consoles doorbrengt. Ook McDonald’s zette hem in de kijker met een eigen burger, de ‘Big Arch’. Daarnaast staan KP Nuts, kledingmerk boohooMAN en Target Darts in de rij om hun naam aan het jonge talent te verbinden. (lees verder onder de afbeelding)
(Credit: The Nuke Merchandise Shop)
En dan is er natuurlijk nog het prijzengeld – zijn “core business”. Dat tikt intussen door tot meer dan 2,3 miljoen euro. Dit jaar won hij het WK en de Premier League, samen goed voor zo’n 940.000 euro. Zijn overwinning op de Flanders Darts Open bracht daar nog eens 35.000 euro bovenop. Kortom: Luke Littler is niet alleen een sensatie op het bord, maar ook een zakelijk wonderkind.
(Bron: HLN - Intropic: Instagram Luke Littler)
Lees het artikel op de mobiele website