De geschiedenis van de auto in 60 delen: Mercedes 300 SL (1954) Wheels
De geschiedenis van de auto in 60 delen: Mercedes 300 SL (1954)
Wheels

De geschiedenis van de auto in 60 delen: Mercedes 300 SL (1954)

Deze Benz kreeg omwille van zijn vleugeldeuren de bijnaam ‘Gullwing’. In 1999 werd hij zelfs tot sportwagen van de eeuw genoemd. Kortom: een wagen die zeker niet in deze reeks mocht ontbreken.

Tussen 1954 en 1957 werden slechts 1.400 Gullwings gebouwd, waarvan er 1.100 naar de Verenigde Staten zijn uitgevoerd. De auto kostte ongeveer 29.000 Duitse Marken: ongeveer viermaal zoveel als een gemiddelde Mercedes in die tijd. Van de 300 SL roadster, die in 1957 de Gullwing verving, werden bijna 1.900 exemplaren gebouwd.

In feite was de SL enkel ontwikkeld om mee te racen: de letters SL staan dan ook voor Sport Leicht. Het was trouwens een succesvolle racewagen, die verschillende overwinningen behaalde in Le Mans, de Carrera Panamerica en op de Nürburgring.

De wagen werd ontworpen met twee dingen in het achterhoofd: hij moest licht zijn en een lage luchtweerstand hebben. De Gullwingdeuren waren dan ook niet zomaar. Het buizenframe dat de carrosserie droeg was licht en zeer sterk, maar vereiste een zeer hoge deurdrempel. De auto woog slechts 1.295 kilogram, inclusief reservewiel, gereedschap en een volle benzinetank. Optioneel konden klanten een volledig aluminium carrosserie bestellen, wat het totaalgewicht nog tachtig kilogram deed zakken. In het volledig aluminium werden er overigens slechts 29 exemplaren verkocht.

Ook technisch gezien beschikte deze Benz over een aantal zaken die voor die tijd revolutionair waren. De motor kwam uit de Mercedes 300 sedan maar werd aangepast. Zo werden de carburateurs vervangen door een injectiesysteem. De 300 SL was dan ook één van de eerste auto’s ter wereld met een directe injectie. Dit en nog wat andere kleine aanpassingen maakten dat de motor 215pk uitbraakte, waardoor de topsnelheid een slordige 250 kilometer per uur bedroeg. Een klant kon kiezen tussen diverse afstellingen van de achteras, waardoor de auto sneller of juist meer comfortabel werd. Omdat de carrosserie zeer laag was, diende de motor gekanteld te worden om onder de kap te passen. Die motor lag bovendien net achter de vooras, waardoor het zwaartepunt van de auto exact centraal lag. De passagier kreeg omwille van die ingreep wel een iets kleinere beenruimte. Voor het overige was dit interieur eveneens inventief voor die tijd. Om de lastige instap (omwille van die hoge deurdrempel) voor de bestuurder een beetje te vergemakkelijken, kon het stuur gekanteld worden. Voor de bekleding van het interieur konden vele verschillende kleuren stof of leder gekozen worden.

De nieuwe SLS is een erg vette knipoog naar deze legendarische 300 SL, maar een ware mythe als ‘de oude’ zal hij allicht nooit worden. (SL)

Klik hier voor foto’s van de 300 SL Gullwing en roadster.

Klik hier voor een volledig overzicht van deze reeks.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties