Man brengt zijn gestripte Model S Plaid naar Tesla-service, maar krijgt daar verrassende reactie

Toen een Amerikaanse YouTuber zijn 'gestripte' Tesla Model S Plaid naar een officiële servicewerkplaats bracht – ondanks dat het de snelste Tesla ter wereld was op de kwart mijl – kreeg hij niet de reactie die hij had verwacht. De EV, genaamd E-Roy, is een zwaar gemodificeerd model uit 2022 waarvan het dak, de deuren en de achterkant zijn verwijderd.

Doordat hij ongeveer 453 kilogram lichter is, kan dat de reden zijn dat hij het record behaalde voor de snelste kwart mijl ooit gereden met een Tesla. E-Roy legde die af in 8,71 seconden bij een snelheid van 254 km/u. Toch leek de fabrikant niet onder de indruk van de aanpassingen. Automotive contentmaker Kyle Wade van BoostedBoiKyle kreeg daar zelf mee te maken, nadat er enkele terugkerende maar hardnekkige problemen opdoken.

Auto binnenbrengen niet mogelijk

Naast een defect aan de luchtvering verscheen er steeds een snelheidswaarschuwing op het scherm: ‘maximaal 146 km/u’ – ondanks de beroemde topsnelheid van de auto. Toen het BoostedBoiz-team de snelste kwart-mijl-Tesla Model S Plaid ter wereld voor het eerst naar een Tesla-dealer bracht, zei het personeel voorzichtig dat ze mogelijk zouden helpen als het onderdeel aan de balie kon worden afgegeven. Maar de auto daadwerkelijk binnenbrengen voor service was vanwege de ingrijpende modificaties niet waarschijnlijk. (lees verder onder de afbeelding)

78 foutcodes

Bij een tweede dealer stond het personeel meer open om Wade te helpen. Ze zetten E-Roy in de servicemodus, die 78 foutcodes onthulde. De kern van het probleem leek te liggen bij aardingsfouten naar het ventielblok en het uitlaatventiel van de luchtvering. Toen Wade de Tesla terug naar zijn werkplaats bracht om de luchtcompressor te testen, werkte die perfect.Vermoedend dat er een intern defect of een aardingsprobleem was, verving hij het besturingsventiel van de luchtvering. Maar helaas activeerde de compressor nog steeds niet.

Probleem met luchtvering

Het team nam contact op met Travis van Electrified Garage, een bedrijf dat wordt gerund door voormalige technici van de EV-fabrikant en gelinkt is aan Rich Rebuilds, die eerder een Fisker Ocean kocht voor ongeveer €9.300 om hem vervolgens te repareren voor nog geen 100 euro. Hij testte de continuïteit en spanning op verschillende punten, en ontdekte dat er geen output kwam van de module die de luchtvering aanstuurt. Gelukkig vonden ze een vervangend onderdeel op eBay, en ze zijn van plan E-Roy zelf te repareren – zonder hulp van Tesla-service – om hem daarna te testen en terug op de weg te brengen.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen