Rijden tegen 90 km/u of 120 km/u: dit is het effect op de actieradius van je elektrische auto

De actieradius van elektrische voertuigen neemt sterk af bij rijden op autosnelwegen, en nieuwe tests laten zien hoe snel die actieradius verdwijnt. Tests tonen aan dat elektrische auto's een groot deel van hun actieradius verliezen wanneer de snelheid stijgt van 90 km/u naar 120 km/u.

Sommige modellen verloren meer dan 160 kilometer. Dit zijn geen kleine verschillen, en bij hogere snelheden veranderen de cijfers op een manier die invloed kan hebben op de planning in de praktijk.

Test met Lucid Air en Kia EV9

De test werd uitgevoerd op een afgesloten testcircuit om externe factoren zoals wind, verkeer en hoogteverschil uit te sluiten. Een Lucid Air en een Kia EV9 werden gereden op vier constante snelheden: 55, 90, 120 en 150 km/u. De grootste veranderingen in actieradius vonden plaats tussen 90 km/u en 120 km/u. De Lucid Air ging van 608 kilometer naar 467 kilometer bij die snelheidsverhoging — een verlies van 141 kilometer. De Kia EV9 verloor 175 kilometer over dezelfde snelheidsverandering, van 546 naar 371 kilometer. Dat is bijna een derde van de actieradius die in één keer verdwijnt.

Test met benzinewagen

De hogere carrosserie van de EV9 speelde waarschijnlijk een rol, aangezien hoekigere elektrische voertuigen meer luchtweerstand ondervinden bij hoge snelheden. De Lucid Air, met zijn gestroomlijnde vorm, behield meer actieradius, maar zag toch een duidelijke daling. Ter vergelijking werd ook een Subaru Forester op benzine opgenomen in de test. Die verloor slechts 71 kilometer tussen dezelfde twee snelheden. Verbrandingsmotoren profiteren van versnellingsbakken die ze efficiënt houden bij hoge snelheden, terwijl elektrische voertuigen meestal één versnelling hebben, wat het moeilijk maakt zich aan te passen. (lees verder onder de afbeelding)

Kloppen officiële actieradiuscijfers dan wel?

Officiële actieradiuscijfers zijn meestal gebaseerd op een combinatie van stads- en snelwegritten. Deze cijfers houden geen rekening met langdurig rijden op hoge snelheid. Volgens deze test zou de Lucid Air slechts 76 km/u moeten rijden om zijn officiële EPA-actieradius van 674 kilometer te halen. Zelfs de EPA-snelwegwaarde van 660 kilometer gold alleen bij een snelheid van ongeveer 79 km/u. De Kia EV9 kwam dichter in de buurt van zijn officiële cijfers.

Zijn gecombineerde EPA-actieradius van 451 kilometer bleek accuraat bij 106 km/u. Zijn snelwegwaarde van 407 kilometer kwam overeen met rijden op ongeveer 114 km/u. Dat is realistischer voor daadwerkelijk gebruik op de weg, maar nog steeds lager dan de 120 km/u die in deze vergelijking werd gebruikt.

Snelweggebruik vermindert efficiëntie

Iedereen die lange afstanden wil rijden met een elektrische auto moet rekening houden met het effect van snelheid op de prestaties. De afname van de actieradius tussen 90 km/u en 120 km/u was consistent bij beide testvoertuigen. Deze resultaten tonen aan dat snelweggebruik een van de grootste factoren is in het verminderen van de efficiëntie van elektrische auto's, en dat de opgegeven cijfers slechts een deel van het verhaal vertellen.

(Bron: Supercar Blondie – Afbeeldingen: Unsplash)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen