Rossi en Ducati scheiden Wheels
Rossi en Ducati scheiden
Wheels

Rossi en Ducati scheiden

Na twee jaar zit het ‘sprookjeshuwelijk’ tussen Valentino Rossi en Ducati erop. De beide Italiaanse iconen vonden mekaar in 2010, maar aan die 'match made in heaven' komt nu een einde.De switch van de negenvoudige wereldkampioen naar de Bolognese constructeur schiep hoge verwachtingen. Maar die verwachtingen werden nooit ingelost. Rossi verlaat Ducati voor z’n vroegere werkgever Yamaha.

Het hing al een tijdje in de lucht maar nu is het dus bevestigd: Valentino Rossi verlaat aan het eind van dit seizoen Ducati. De sportieve balans van anderhalf seizoen samenwerking tussen Rossi en Ducati oogt allesbehalve positief. Een derde en een tweede plaats telkens tijdens de Franse GP in Le Mans bleek het hoogst haalbare.

Ondanks verwoede pogingen van de technische staf van Ducati slaagde Rossi er nooit in om de grillige Ducati GP-machine onder de knie te krijgen. De Italiaanse machine onderging in een tijdspanne van twee jaar heel wat gedaantewisselingen. Maar zelfs een aluminium kokerbalk chassis in plaats van een stalen buizenframe bracht geen soelaas.

De onmacht van Rossi om nog op een GP-podium te raken liet zich ook op een andere manier voelen. In Italië begonnen de tifosi te morren en haakten velen af. Zo kwamen er dit jaar 20.000 toeschouwers minder naar de Italiaanse GP in Mugello. Daarnaast zakten ook de Italiaanse kijkcijfers van de MotoGP als een kaartenhuisje in mekaar. In zoverre zelfs dat vanaf 2014 MotoGP niet meer op een open kanaal maar op betaalzender Sky te zien zal zijn.

Rossi liet al na de eerste GP van het seizoen weten dat hij genoeg had van de Ducati. Vanaf toen begonnen de speculaties omtrent z’n toekomst. Lange tijd leek Honda de nieuwe bestemming van Rossi te zijn. Tot HRC-baas Nakamoto duidelijk maakte dat een zitje in het Repsol Honda-fabrieksteam er niet in zat voor Rossi.

Wanhoopsoffensief

In juli begon Ducati onder impuls van moederhuis Audi aan een laatste charmeoffensief. Ondanks de slechte resultaten had de associatie met Rossi de Italianen meer publiciteit dan ooit tevoren opgeleverd. Toplui van de Duitse autoconstructeur spraken met Rossi en diens entourage in Mugello en een week later tijdens de Duitse GP op de Sachsenring. De Duitsers waren bereid om erg diep in de geldbuidel te tasten om de ontwikkeling van de Ducati in de goede richting te laten verlopen. Zo wou men zelfs voormalig Yamaha MotoGP-projectleider Masao Furasawa aantrekken.
Ducati CEO Gabriele Del Torchio zou Rossi tijdens de Amerikaanse GP in Laguna Seca een aanbod van 17 miljoen Euro per jaar hebben gedaan. Een cijfer dat trouwens door Rossi zelf ten stelligste ontkend werd. Bovendien zou Rossi van Audi ook een aanbod hebben gekregen om na 2014 aan de slag te gaan in het DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) als autopiloot.

Terug naar Yamaha

Werd een terugkeer naar Yamaha aanvankelijk als lariekoek afgedaan. Dan werd deze piste de afgelopen weken steeds serieuzer. Vanochtend werd het dan officieel: Valentino Rossi zal in 2013 en 2014 in het Yamaha Factory Racing-team uitkomen naast Jorge Lorenzo. Eerder al reden Lorenzo en Rossi tussen 2008 en 2010 samen in datzelfde team. Toen liep de spanning vaak hoog op tussen beide toppers. Maar Jorge Lorenzo liet al weten dat hij Rossi nu met open armen verwelkomt. Dat Rossi aanzienlijk minder gaat verdienen dan bij Ducati is zondermeer een feit. De Italiaan zou zelfs sponsors moeten aanbrengen in het team. Die sponsors zouden al actief zijn bij andere MotoGP-teams.

Voor uw dagelijkse portie motornieuws, kan u hier terecht.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties