Jason McKnight, eigenaar van een Tesla Model Y, deelde in de ‘Tesla High Mileage Club’ op Facebook hoe de batterij van zijn wagen is gedegradeerd na het rijden van honderdduizenden kilometers.
Batterijdegradatie is een veelbesproken onderwerp bij elektrische voertuigen (EV’s). Niemand weet namelijk exact hoe lang een batterij meegaat en na hoeveel kilometers vervanging nodig is. Degradatie betekent dat de batterij na verloop van tijd minder goed lading kan vasthouden – een beetje zoals een smartphone die na een paar jaar sneller leegloopt en vaker aan de oplader moet.
Hoe vaker je de batterij volledig gebruikt en oplaadt, hoe sneller ze degradeert. De inzichten van McKnight geven echter een beter beeld van de impact van extreem hoge kilometerstanden op een Tesla.
De kilometerteller van McKnight’s wagen staat op 480.000 km – bijzonder veel voor slechts drie jaar rijden. Hij legt uit dat de batterij nog steeds de originele is en niet vervangen werd. Wel is er door het intensieve gebruik enige slijtage opgetreden. Volgens McKnight bedraagt de degradatie ongeveer 21 procent in totaal – wat opmerkelijk laag is.
In zijn meest recente Impact Report meldt Tesla dat de degradatie bij de Model S en Model X na 320.000 km gemiddeld slechts 12 procent bedraagt. Volgens Vev (eigendom van Vitol, actief in de energiesector) is dit een indrukwekkend resultaat. Op hun website staat dat ‘grotere batterijen trager degraderen en dat vlootbeheerders van vrachtwagens en bussen er vertrouwen in kunnen hebben dat EV’s op de lange termijn kostenefficiënt zijn’. Tesla’s batterijen kunnen naar verwachting tussen de 10 en 15 jaar meegaan. (lees verder onder de afbeelding)
100 procent degradatie betekent niet dat je meteen een nieuwe batterij nodig hebt. Vervanging is doorgaans pas nodig wanneer de capaciteit ongeveer 70 procent bereikt. Op basis van McKnight’s cijfers zou dat betekenen dat een auto tot ruim 1,5 miljoen km kan rijden voordat de batterij echt ‘op’ is. Dat is aanzienlijk beter dan de hoge onderhoudskosten die veel traditionele auto’s met zich meebrengen.
Online waren mensen onder de indruk – zowel van de berekeningen als van McKnight’s enorme rijafstanden. Een gebruiker schreef: “Wow, en ik dacht dat mijn X met 200.000 km al hoog stond. Het is nog maar een baby blijkbaar.” Een ander verwelkomde hem in de “300.000 mile club”, wat suggereert dat er meer bestuurders zijn met zulke hoge kilometerstanden.
Als McKnight gemiddeld 160.000 km per jaar rijdt, zou hij nog zo’n zes jaar kunnen doorgaan voordat zijn batterij het begeeft. Of dat de investering in de wagen waard is, hangt volledig van hemzelf af.
(Bron: Unilad - Afbeeldingen: Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website