Veel automobilisten letten nauwgezet op hun snelheid, houden afstand en proberen de verkeersregels correct na te leven. Wat zich echter onder hun wagen bevindt, krijgt vaak veel minder aandacht. Nochtans tonen recente controles aan dat autobanden in België nog altijd een onderschatte risicofactor vormen in het verkeer.
Mobiliteitsfederatie Traxio voerde afgelopen zomer een grootschalige controle uit bij duizend voertuigen en kwam tot een verontrustende vaststelling. Bijna 15 procent van de gecontroleerde wagens bleek rond te rijden met een bandenconfiguratie die de veiligheid kan aantasten. Dat komt overeen met meer dan 900.000 voertuigen op de Belgische wegen.
Vooral het gebruik van niet-homogene banden op dezelfde as springt eruit. Daarbij zijn links en rechts banden gemonteerd met uiteenlopende eigenschappen, zoals een combinatie van zomer- en winterbanden of verschillen in merk, profiel of snelheidsindex. Volgens Traxio is dat niet alleen gevaarlijk, maar in bepaalde gevallen ook strijdig met de wet. (lees verder onder de afbeelding)
Bij 3,5 procent van de gecontroleerde voertuigen werd zelfs een mix van seizoensbanden op één as vastgesteld. “Die combinatie is niet alleen onveilig, maar ook wettelijk verboden,” benadrukt de federatie. Het effect van niet-compatibele banden wordt bovendien vaak onderschat. “Banden met grote onderlinge verschillen ondermijnen de goede werking van elektronische veiligheidssystemen,” legt Traxio-woordvoerder Filip Rylant uit. “Ook een mix van banden is een directe bedreiging voor de verkeersveiligheid.”
Toch klinkt er ook een positieve noot. In vergelijking met eerdere jaren is de algemene staat van autobanden verbeterd. Extreme slijtage en zichtbare beschadigingen komen minder vaak voor dan vroeger. De kernboodschap blijft echter ongewijzigd: wie veilig de weg op wil, doet er goed aan niet alleen het dashboard in het oog te houden, maar ook de vier cruciale contactpunten tussen auto en asfalt.
(Bron: Nieuws365 – Afbeeldingen: Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website