De Duitse auto-industrie pleit voor een laadplicht voor plug-inhybrides, om te voorkomen dat dit type wagens in de toekomst volledig van de Europese markt verdwijnt. Met de slogan “Red de plug-inhybride” probeert de sector Brussel te overtuigen dat hybrides een waardevolle brug vormen tussen de klassieke verbrandingsmotor en volledig elektrische auto’s.
Vanaf 2035 wil de Europese Unie de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor verbieden. De Duitse autolobby, vertegenwoordigd door de Verband der Automobilindustrie (VDA), vreest dat ook plug-inhybrides onder die regels zullen vallen. Daarom stelt VDA-voorzitter Hildegard Müller een opmerkelijke oplossing voor: een verplichte laadregeling.
Volgens Müller laden veel eigenaars hun plug-inhybride te weinig op, waardoor ze vaker op benzine of diesel rijden dan bedoeld. Dat ondermijnt volgens haar het ecologische voordeel van het systeem. (lees verder onder de afbeelding)
Het voorstel houdt in dat plug-inhybrides technisch zó worden ontworpen dat regelmatig opladen noodzakelijk wordt. Wie de auto niet voldoende oplaadt, zou automatisch beperkingen in motorvermogen krijgen. “Zo stimuleren we elektrisch rijden op een gerichte manier,” aldus Müller in de Frankfurter Allgemeine Zeitung.
De Duitse autosector wil met dit plan aantonen dat plug-inhybrides wél milieuvriendelijk kunnen zijn — op voorwaarde dat ze correct worden gebruikt.
De roep om actie komt op een moment dat het imago van plug-inhybrides onder druk staat. Onderzoek van Transport & Environment toont aan dat de werkelijke CO₂-uitstoot van deze voertuigen in de praktijk tot vijf keer hoger ligt dan officiële testresultaten aangeven. Veel bestuurders laden hun wagen zelden op, waardoor de verbrandingsmotor bijna permanent actief blijft.
(Bron: HLN - Afbeeldingen: Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website