Er is voorlopig geen straaltje licht aan het einde van de ‘slechte magazineverkoop’-tunnel. Net als de afgelopen jaren kochten alwéér minder mensen populaire magazines. Grootste slachtoffers zijn Humo, Dag Allemaal en Flair.
Cijfers zijn hard, maar o zo realistisch. Na ettelijke opeenvolgende jaren moeten de boekskes alweer aanzien hoe duizenden mensen minder geen cent willen uitgeven aan hun spannende verhaaltjes. Grootste pijnlijder is – procentueel gezien – alweer Humo, dat tegen een verlies van 15% aankijkt, oftewel van 140.574 exemplaren in oktober 2013 naar 119.250 in september 2014. Dag Allemaal doet het procentueel minder slecht (-10%) maar ziet wel 33.525 lezers afhaken. Ook Story moet 21.211 lezers laten gaan.
P-magazine zag de laatste jaren ook heel wat peren, maar lijkt toch op weg naar stabilisatie. Het populaire mannenblad verliest 8% van hun lezers ten opzichte van vorig jaar (van 33.637 naar 30.884). Het vrouwenblad Flair doet het dan weer een heel pak slechter. Zij verliezen 16% van hun lezers en moeten 14.630 dames opgeven.
Enige lichtpunten in de wereld der magazines zijn Menzo en TV gids Primo. Menzo boekte alweer een mooie winst van 20%. Het sportieve mannenblad kreeg er 1.788 lezers bij en kabbelt rustig verder. Ook TV gids Primo is met een stijging van 8% sterk bezig. Met hun huidige lezersbereik van 112.042 haalden ze er 8.641 mensen bij ten opzichte van de vorige CIM-periode. (KDN)
Weekblad | okt 2013-sept 2014 | okt 2012-sept 2013 | Exemplaren minder verkocht per week |
---|---|---|---|
Dag Allemaal | 305.076 | 338.601 | 33.525 |
Humo | 119.250 | 140.574 | 21.324 |
Story | 109.635 | 130.846 | 21.211 |
Flair | 75.402 | 90.032 | 14.630 |
P-magazine | 30.884 | 33.637 | 2.753 |
Knack | 96.895 | 99.042 | 2.147 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties