Roularta voelt dalende advertenties en herstructureringen News
Roularta voelt dalende advertenties en herstructureringen
News

Roularta voelt dalende advertenties en herstructureringen

Mediagroep Roularta, eigenaar van onder meer Knack en Trends, zag in het laatste kwartaal van 2011 de
advertentie-inkomsten gevoelig dalen. Samen met een grote herstructureringskost zorgde dat voor een halvering van de nettowinst.

Roularta kende vorig jaar drie goede kwartalen en zag de omzet met 1,9 procent toenemen. De nettowinst halveerde in 2011. Roularta maakt vooral winst met gedrukte media. Vorig jaar kon een toename van de omzet uit verkoop (+1,2 procent) worden opgetekend. De magazines van de mediagroep moeten het vooral van de abonnementen hebben en zijn dus minder onderhevig aan conjunctuurschommelingen.

"In het ergste geval neemt de advertentiemarkt dit jaar nog eens met een vijfde af, maar de cijfers van het eerste kwartaal wijzen gelukkig in een andere richting", zegt CEO Rik De Nolf. De websites van Roularta, de digitale verlengstukken van onder meer Knack en Kanaal Z, worden stilaan een belangrijke bron van
inkomsten. De digitale advertentie-inkomsten gingen in 2011 omhoog met 30 procent.

Spannende tijden voor VVMa

Roularta is ook voor de helft eigenaar van de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa) en daar kondigen zich spannende tijden aan. "Niemand kan voorspellen wat de herlancering van VT4 zal teweegbrengen", zegt De Nolf. De VMMa heeft zich het voorbije jaar teruggeplooid op zijn kernactiviteiten: radio en tv.

Roularta is gematigd positief over de vooruitzichten voor 2012. De nationale reclamemarkt doet het opnieuw beter, maar de gratis pers heeft af te rekenen met een daling van de personeelsadvertenties.

Belga

Foto: Belga

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties