"Vrije rij-instructeurs moeten opleiding volgen" News
"Vrije rij-instructeurs moeten opleiding volgen"
News

"Vrije rij-instructeurs moeten opleiding volgen"

Het zou wel eens kunnen dat er binnenkort nieuwe regels komen omtrent het begeleiden van jonge bestuurders. VAB en Touring pleiten voor een regeling waarbij de zogenaamde ‘vrije rij-instructeurs’ ook eerst een opleiding moeten volgen.Onlangs knalde de 17-jarige Björn Tilemans, die met een voorlopig rijbewijs reed, frontaal op een tegenligger. Zelf kwam hij er met enkele schrammen van af, maar zijn moeder, die hem op dat moment rijles gaf, overleefde de klap niet. Zoals het na zulke ongelukken betaamt, worden er nu plotseling vragen gesteld omtrent de begeleidingsmethode.

Vooralsnog is het voor een rijleerling mogelijk om over een periode van negen maanden een willekeurige, ervaren bestuurder in te schakelen als begeleider. Mama, papa, oma, tante Janine of uw beeldschone vriendin die het één en ander kan afrijden mogen u vergezellen tijdens die allereerste, benentrillende uurtjes op de autostrade. ‘Vrije begeleiding’ heet zoiets, en het is stukken goedkoper dan het inhuren van een professionele instructeur.

“We zijn een van de weinige landen waar een beginnende bestuurder na het behalen van een theoretisch rijbewijs meteen de weg op mag met een niet-professionele begeleider. Eerst praktijkervaring opdoen met een professionele begeleider en nadien overschakelen naar de vrije begeleiding, dat lijkt me een efficiënter en veiliger systeem. De bestuurders die als begeleider meerijden, zouden ook moeten worden opgeleid. Ervaren chauffeurs hebben immers niet altijd de pedagogische kwaliteiten om het autorijden aan te leren. Het eerste jaar is erg belangrijk voor een nieuwe chauffeur. Dan loopt hij of zij een groter risico bij een ongeval betrokken te geraken”, vertelt Maarten Matienko van de mobiliteitsorganisatie VAB.

Dju toch, want wie, oh wie, gaat die opleiding betalen? Hoezo, de overheid? “België is het land met het hoogste aantal uren van vrije begeleiding, gemiddeld 40 tot 50 uur. In andere Europese landen is dat minder dan 20 uur. De rijopleiding moet worden hervormd zoals in het buitenland. Het argument dat een opleiding in een rijschool te duur is, kan worden opgelost door bijvoorbeeld opleidingscheques aan te bieden. Dat zal de overheid minder kosten dan de medische kosten als gevolg van een ongeval met een onervaren chauffeur”, zegt Danny Smagghe van Touring.

Zo, dat probleem is ook weer van de baan. (KDN)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties