Review: Animal Crossing: New Horizons – De perfecte ontsnapping uit de werkelijkheid! games
Review: Animal Crossing: New Horizons – De perfecte ontsnapping uit de werkelijkheid!

De totale eindscore kan je zien op onze gaming website 1337 Games.

Animal Crossing is een iconische serie van Nintendo. Het is alweer zeven jaar sinds de laatste hoofdgame in de serie is verschenen. Sindsdien wachtten fans op de volgende game in de serie. In 2018 kwam Nintendo met de aankondiging van een nieuwe Animal Crossing voor de Nintendo Switch. De game zou oorspronkelijk vorig jaar uit moeten komen, maar werd tot de teleurstelling van velen uitgesteld naar 20 maart 2020. De game is inmiddels uit en had wellicht niet op een beter kunnen releasen.

De Animal Crossing games zijn over de jaren heen drastisch verbeterd, maar de basis is altijd hetzelfde gebleven. Ook in Animal Crossing: New Horizons is dit niet anders. In de deze games heb je geen specifiek doel zoals in andere spellen. Je zal je op je eigen manier moeten vermaken door bijvoorbeeld het vangen van dieren, inrichten van je huis of het verzamelen van items. Het klinkt op het eerste gezicht niet heel spannend, maar toch is de gameplay altijd om de één van of andere reden erg verslavend.

Deserted Island Package

Direct na het opstarten Animal Crossing: New Horizons zal je je eigen karakter moeten creëren en een eiland moeten kiezen. Dit eiland wordt je aangeboden door Tom Nook als onderdeel van de zogenaamde ‘’Deserted Island Package’’. Jij zult als enige mens op dit eiland samen gaan leven met antropomorfe dieren. Deze dieren maken een belangrijk deel uit van het dagelijks leven op het eiland. Je zult ze elke dag tegenkomen en regelmatig praatjes met ze kunnen maken.

Animal Crossing: New Horizons is de game in de serie met misschien wel de traagste start. Aan het begin wordt je geplaatst op een eiland met alleen een tent, een kleine hoeveelheid items en een schuld aan de wasbeer Tom Nook. Deze is één van de iconische karakters van de serie en is dus ook aanwezig in de nieuwe Animal Crossing. Om je tent uit te breiden naar een huis, zal je je schulden moeten aflossen bij Tom Nook.

Normaal gesproken zou je je schulden moeten aflossen met Bells, maar Tom Nook vertelt je dat het voor de eerste keer ook kan met Nook Air Miles. Dit is een nieuwe soort betaalmiddel dat voor het eerst geïntroduceerd wordt in Animal Crossing: New Horizons. Nook Air Miles zijn als het ware spaarpunten die je kan verdienen door het voltooien van activiteiten op het eiland. Er zijn enorm veel verschillende manieren om deze punten te verzamelen; zo wordt je bijvoorbeeld beloond voor het vangen van vis tot het water geven van planten. Het is een cool nieuw systeem waarbij je beloond wordt voor het doorbrengen van je tijd op het eiland.

Real-time tijdsverloop

Animal Crossing-games zijn altijd uniek geweest de manier waarop tijd verloopt. De spellen verlopen in real-time, dat betekent dat tijd in de game overeenkomt met de tijd in de echt wereld. Het uur waarop je de game speelt zorgt voor allerlei veranderingen op het eiland. Speel je de game in de middag? Dan kom je bijvoorbeeld andere vissen en insecten tegen dan in de nacht. Er zijn ook karakters en evenementen die alleen tijdens een specifieke tijdsperiode in een dag kunnen plaatsvinden. Dit tijdsverloop zorgt ervoor dat wij constant de game aanzetten om te kijken wat er allemaal gaande is op het eiland.

De real-time tijd zorgt er niet alleen voor dat alleen de tijden overeenkomen met de echte wereld, maar ook de datum. Als het 30 maart is op aarde, dan is het ook 30 maart in de game. De seizoenen veranderen ook in Animal Crossing: New Horizons. Zo zal het in juli zomer zijn in de game en zal je andere soorten dieren kunnen vangen.

Uitgebreide crafting

Net zoals in de mobiele versie ‘Animal Crossing: Pocket Camp’ zal je ook in New Horizons tools en meubels kunnen maken. Om een item te craften, zal je wel eerst het recept ervan moeten bezitten. Het merendeel van deze recepten zijn te vinden op het strand, te koop met Bells of Nook Air Miles en worden aan je gegeven door de eilandbewoners. Craften is erg simpel en makkelijk voor iedereen, maar had een kleine verbetering kunnen gebruiken. Zo is er bijvoorbeeld geen manier om meerdere items in één keer te craften. Hopelijk kan dit nog worden aangepast in een toekomstige update.

Animal Crossing: New Horizons biedt meer mogelijkheden aan spelers dan ooit. Er is een enorm assortiment aan meubilair dat je kunt verkrijgen in de game. Het is dan ook een enorm genot om je huis en het eiland op een unieke wijze in te richten. Naarmate je de game speelt, krijg je steeds meer mogelijkheden om je eiland op diverse wijzen aan te passen.

Nook Phone

Een andere toevoeging aan Animal Crossing: New Horizons is de Nook Phone. Deze smartphone wordt je aan het begin van de game gegeven door Tom Nook en maakt een essentieel deel uit van de game. Door deze Nook Phone krijg je toegang tot een groot deel van de gameplaymechanieken in New Horizons. Zo is er een app waarmee je Nook Mile challenges kunt bekijken, crafting recipes kunt inzien en custom designs kunt maken.

Grafisch en qua audio is Animal Crossing: New Horizons een enorme verbetering ten opzichte van zijn voorgangers. De game ziet er op elk moment prachtig uit; van de waaiende bladeren in de bomen en kleurrijke planten tot ronddwalende insecten. De muziek in de game is ook erg relaxerend en past precies bij het comfortabele eiland leven.

Animal Crossing: New Horizons heeft ook multiplayer mogelijkheden. Zo kun je met in totaal vier spelers samen lokaal co-op spelen op één Nintendo Switch. Indien je online wilt spelen, kun je in totaal met acht spelers samen spelen. Dit klinkt allemaal tof, maar er is echter één punt waarop Nintendo ons teleurstelt. Nintendo heeft er namelijk voor gekozen om één eiland per Switch console toe te staan. De speler die het eiland kiest en als eerste een start maak aan de game, heeft de volledige speelervaring. De andere gebruikers op een Switch zijn genoodzaakt om op dit eiland te leven en worden niet uitgenodigd om mee te doen aan nieuwe projecten. Ze krijgen daarnaast ook nauwelijks nieuwe recepten om items mee te craften.

Animal Crossing: New Horizons is uitstekende toevoeging aan de Nintendo Switch en de beste game in de serie tot nu toe. Er is enorm veel te doen en wij zien ons hier gemakkelijk honderden uren in steken. Tijdens een periode waarin de mensheid kampt met een verschrikkelijk virus en een groot deel van hun tijd thuis door moet brengen, is Animal Crossing: New Horizons de perfecte game om mee te ontspannen.