Review: Bleeding Edge – Microsoft’s Overwatch killer? games
Review: Bleeding Edge – Microsoft’s Overwatch killer?

De totale eindscore zie je op onze gaming website 1337 Games

Afgelopen week kwam de multiplayer game Bleeding Edge van de Britse ontwikkelaar Ninja Theory uit. Dit is de eerste game van Ninja Theory nadat de studio onderdeel werd van Xbox Game Studios. Bleeding Edge is vergelijkbaar met Overwatch, een arena brawler met unieke personages die allemaal beschikken over coole vaardigheden. Is Bleeding Edge ook echt een game geworden die de strijd aan kan gaan met Overwatch?

De speelstijl in Bleeding Edge is vergelijkbaar met Blizzard’s populaire shooter Overwatch. Het grote verschil is dat je in Bleeding Edge niet in first person maar in third person speelt. Bovendien speel je in teams van 4 tegen 4 in plaats van 6 vs 6. Een third person camera brengt meer gezichtsveld met zich mee, wat ervoor zorgt dat je sneller ziet wat achter je gebeurt. Als je in een potje zit merk je gelijk dat het soms chaotisch kan worden maar niet bepaald op een slechte manier, wederom vergelijkbaar met Overwatch. Aan het begin van een potje moet je 20 seconden wachten tot de wedstrijd echt begint. Je kan dan je personage kiezen, een strategie overleggen en je hebt dan tijd om je hoverboard te gebruiken. De hoverboard is je eigen voertuig waarmee je sneller op plekken op de map kan komen.

In Bleeding Edge kan je geen wedstrijd alleen winnen als skilled speler. Dat is ook onze grootste minpunt, want heel je team moet goed presteren wil je winnen. Als je een goed gecoördineerd team hebt, is dit geen probleem, maar vaak krijg je mensen in je team die maar hun eigen gang gaan, en dan is meteen een wedstrijd verpest. Verlaten van een potje is geen optie, want dan word je gestraft met minder XP en langere wachttijden.

Drie classes

Er zijn drie classes in Bleeding Edge. Op release zijn er vijf DPS, vijf tanks en drie supports beschikbaar. Later is de ontwikkelaar van plan om meerdere nieuwe speelbare personages aan de game toe te voegen.

De DPS-class bevat onder andere het personage Deamon, onze favoriet. Hij is een snelle ninja assassin. Deamon is een zwaardmeester die massive damage kan doen met zijn ultimate aanval. Met een druk op de knop komt er een cirkel tevoorschijn, waar Deamon alle vijanden die erin staan begint te hakken met zijn zwaard. Deamon kan bovendien tijdelijk onzichtbaar worden. Handig om te ontsnappen uit een moeilijke situatie, maar ook geschikt voor een verrassingsaanval. Damage-karakters hebben weinig HP maar doen wel veel schade.

Dan komen we bij de support-class oftewel healers. Kulev is bijvoorbeeld een krachtige tovenaar. Hij kan mensen vervloeken en mensen healen. De supporters zijn zoals de naam eigenlijk al aangeeft effectief bij het helpen van andere karakters. Supports zijn heel goed in het genezen van teamleden, maar zijn minder effectief als het gaat om het delen van schade.

Als laatste komen we aan bij de tanks van Bleeding Edge. El Bastardo, de cowboy die voor niemand bang is, beschikt over niet één maar twee zwaarden. Hiermee kan El Bastardo dubbel schade doen en hij beschikt ook nog over veel HP. De tanks hebben genoeg HP om veel gevechten te overleven.

Goed gebalanceerd

Zoals je merkt hebben alle drie classes wel een zwakte punt en daarom is het belangrijk om samen te werken, want als de support en DPS samenwerken, dan kunnen ze makkelijk een tank verslaan. Wanneer je succesvol combo’s uitvoert met je teamleden, ben je niet te stoppen.

Elke vechter heeft een ultieme aanval die tijdens het spelen aan het opladen is. Voordat een wedstrijd begint, krijg je de optie om een ultimate te kiezen. Ieder personage krijgt de keuze uit twee ultimates. Meestal gaat het om een defensieve en een offensieve ultimate. Dit maakt Bleeding Edge weer anders dan Overwatch, want daar kan je aanvallen niet veranderen.

Twee modi

Er zijn twee speelbare modi in Bleeding Edge namelijk Objective Control en Power Collection. Objectieve Control is een modus waar spelers in bepaalde tijd, een gebied moeten veroveren. Een objectieve op de map komt op actief te staan, en dan moet je proberen om met je team zo snel mogelijk een gebied te veroveren. Hoe langer je een objective controleert, hoe meer punten je krijgt. Je kan een objective makkelijk verliezen door bijvoorbeeld een goed uitgevoerde ultimate van de tegenstander. Als je zoiets meemaakt is het gelukkig niet meteen game over, want je moet 600 punten verzamelen om te winnen. Na een bepaalde tijd gaat de objective op non actief, dan moet je racen naar een andere objective tot een team 600 punten weet te verzamelen.

Power Collection is de tweede game mode van Bleeding Edge. Hier gaat het om het verzamelen van zogenaamde power cells. Dit zijn kleine oranje capsules die op de grond liggen. Power cells spawnnen op willekeurige locaties. Een power cell moet je inleveren voordat je punten krijgt. Als je sterft met power cells in je inventory, dan verlies je ze allemaal. Je kan dus power cells stelen van vijanden. Het team die als eerste 50 punten weet te scoren, wint de wedstrijd.

Twee modi op release is een beetje weinig voor een game die puur multiplayer is. Er is geen Ranked Play of zelfs Team Deathmatch. Hopelijk komt de ontwikkelaar met nieuwe modi in de toekomst zodat de game fris blijft.

Unieke maps

Er zijn vijf maps in Bleeding Edge. Elke map is totaal anders, wat goed is voor variatie in omgevingen. De maps zijn ook zo gebouwd dat ze zorgen voor unieke gameplay-ervaringen. Je kan als speler gebruik maken van bijvoorbeeld de trein, die in twee mappen te vinden is. De trein is bijvoorbeeld handig bij de modus Power Collection waardoor je makkelijker kan ontsnappen om je power cells in te leveren. Het is belangrijk om een map te leren, zodat je het in je voordeel kan gebruiken.

Workshop

De workshop is een plek waar je je personages kan personaliseren met onder andere nieuwe skins. Je hoverboard kan je ook hier kiezen. Je hebt hier verder zogenaamde in-game mods. Dit zijn kaartjes die je personages ietsje beter kunnen maken. Je kan mods verdienen door wedstrijden te spelen en door te levelen. Elk karakter heeft meerdere skins die je kan ontgrendelen met C Points. Er zijn tot nu toe nog weinig skins omdat de game nog maar een week uit is. Maar de skins die nu te verkrijgen zijn, zijn wel allemaal uniek. Naast C Points is er een tweede in-game currency. Dit zijn de Crafting Points. Hiermee kan je nieuwe mods en hoverboards aanmaken.

Kleurrijke graphics

De eerste keer dat we de game opstarten merkten we al meteen dat de artstijl veel overeenkomsten heeft met de Borderlands-franchise. Er zit veel kleur in Bleeding Edge. Bij sommige games zorgt te veel kleur voor problemen. Bijvoorbeeld het onderscheiden van items, vijanden en teamleden. Maar in Bleeding Edge is dit geen probleem. De animaties van Bleeding Edge zijn ook erg goed gemaakt. Iedere personage heeft unieke animaties. De game draaide bij ons soepel op een vaste 60 fps framerate. Het enige wat ons soms vervelde, was de we soms te maken kregen met lange wachttijden tijdens matchmaking.

Bleeding Edge is een third person arena brawler game. Je kan deze game eigenlijk zien als Microsoft’s versie van Overwatch met een paar unieke twists. De karakters zijn allemaal origineel, de vaardigheden zijn allemaal goed gemaakt en de balans is in orde. Bleeding Edge draait wel heel erg om teamwork. Als solospeler, ook al ben je heel goed, ga je wedstrijden niet alleen winnen. Een teamlid die niet meedoet, zorgt er meteen voor dat een wedstrijd wordt verloren. De game is in zijn huidige staat leuk, maar er zijn wel weinig speelbare modi. Als de ontwikkelaar deze game blijft ondersteunen met nieuwe content, dan kan Bleeding Edge uitgroeien tot iets groots.