Review: Call of Duty: Modern Warfare 3 – Teleurstellende single player en een nostalgische multiplayer games
Review: Call of Duty: Modern Warfare 3 – Teleurstellende single player en een nostalgische multiplayer

Vorig jaar gingen er geruchten rond dat er in 2023 geen nieuwe Modern Warfare zou verschijnen, maar dat er DLC zou worden uitgebracht voor Modern Warfare 2. Toch heeft Activision Blizzard ervoor gekozen om een volledig nieuwe game uit te brengen, namelijk Call of Duty: Modern Warfare 3. In deze review lees je of deze nieuwe titel indruk weet te maken.

Campaign en graphics

Call of Duty: Modern Warfare 3 is ontwikkeld door Sledgehammer games en is de opvolger van Call of Duty: Modern Warfare 2. De game bevat de modi die we van eerdere games in de serie gewend zijn. Zo is er een campaign, Zombies en multiplayer-modus. Het verhaal in Modern Warfare 3 speelt zich af na de gebeurtenissen uit de voorgaande game. De centrale vijand van de game is Vladimir Makarov, leider van een Russische groep militairen. Hij werd gevangen genomen maar is na een aantal jaren bevrijd door zijn groep.

Het verhaal in Modern Warfare 3 komt er op neer dat je Makarov moet zien te stoppen. Dit doe je met bekende karakters uit eerdere games zoals Soap en John Price. De game start met een indrukwekkende missie waarin je ziet hoe Makarov is gered. Deze toffe missie zorgde ervoor dat we hoge verwachtingen hadden voor de rest van de campaign. Helaas zijn deze verwachtingen niet waargemaakt. Er zijn maar een handjevol memorabele momenten en zelfs die zijn niet het niveau van de toffe momenten uit voorgaande games.

Zowel qua gameplay als verhaal stelt de campaign van Modern Warfare 3 teleur. Het verhaal voelt erg afgeraffeld aan. Er is een simpel verhaal waarbij je de grote slechterik moet zien te stoppen met weinig diepgang. De gameplay in de campaign is gewijzigd ten opzichte van voorgaande games. In plaats van lineaire missies, zijn er nu missies met grote open vlakken. Tijdens deze Open Combat Missions wordt je in het speelveld geplaatst met de loadout die je kiest. Vervolgens moet je zelf kiezen hoe je de doelstellingen voltooit. Je kan bijvoorbeeld als opdracht hebben om drie bommen in een map uit te schakelen. Hoewel het een fris idee lijkt, zijn dit verreweg de meest tegenvallende missies uit de game. De campaigns in Call of Duty-games zijn vooral geliefd door hun indrukwekkende setpieces en toffe sfeer. Helaas zijn deze aspecten niet aanwezig in de Open Combat Missions.

De campaign bevat een groot aantal stealth missies die ook niet bepaald leuk zijn om te spelen. Door een simpele fout gaat het alarm al af en komen tientallen vijanden je aanvallen. Bovendien is het ook moeilijk om te zien welke vijanden je zien. Het vervelendste is echter het gebrek aan checkpoints in de campaign. Wanneer je doodgaat zal je vaak de hele missie vanaf het begin moeten spelen. Hierdoor kan je tientallen minuten aan progressie verliezen.

Grafisch ziet Call of Duty: Modern Warfare 3 er goed uit. Er zijn geen gigantische verbeteringen ten opzichte van de voorgaande game, maar de game oogt wel iets mooier. De cutscenes in de game en vooral de gezichten van de karakters zijn erg indrukwekkend. Op technisch vlak is de game ook erg goed. De game draait op een soepele framerate en we zijn nauwelijks bugs tegen gekomen.

mw3 campaign

Zombies

De Zombies-modus in Call of Duty: Modern Warfare 3 bevat ook grote veranderingen. Er is nu een grote open wereld map waarin de modus plaatsvindt. Dit is de grootste Zombies-map tot nu toe. Acht teams van drie spelers moeten zien te overleven tegen hordes van zombies. In plaats van traditionele rondes is er een timer van 45 minuten totdat je kunt ontsnappen. Wanneer deze timer afloopt, heb je 15 minuten om te ontsnappen.

Spelers van Modern Warfare II zullen direct de gelijkenissen zien met de DMZ-modus. Een verandering in deze modus is echter dat andere spelers niet vijandig zijn. Je zult dus met anderen samen kunnen werken om te overleven. Om het overleven een stuk makkelijker te maken, kan je Essence verzamelen door allerlei activiteiten te voltooien. Deze Essence kan je gebruiken voor toffe loot zoals Perks, wapens en Mystery Boxes. Perks geven diverse bonussen aan je karakter. Zo kan je met een bepaalde Perk sneller rennen en met een andere Perk kan je makkelijker mikken op zwakke plekken van vijanden.

De Zombies-modus is dus erg anders dan de modus uit voorgaande games. Niet iedereen zal deze nieuwe richting even leuk vinden. In voorgaande games was de modus een stuk meer lineair en eenvoudig. Hoewel de nieuwe modus even wennen is, is het wat ons betreft een frisse en leuke nieuwe ervaring.

Multiplayer

Sledgehammer Games heeft ervoor gekozen om oude maps opnieuw uit te brengen voor Call of Duty: Modern Warfare 3. Het gaat om de 16 maps van Modern Warfare 2 uit 2009. Modern Warfare 2 had misschien wel de beste maps uit alle Call of Duty-games en was erg geliefd onder fans. Velen zijn dan ook erg blij dat deze maps met verbeterde graphics weer speelbaar zijn. Toch is het wat jammer dat er geen nieuwe maps speelbaar zijn, vooral als je in acht neemt dat de game voor ongeveer 70 euro verkocht wordt.

Gelukkig bevat de multiplayer-modus wel uitstekende gameplay. De game voelt vloeiend en responsief aan, de wapens zijn divers en de maps zijn erg leuk om te spelen. Qua multiplayer is dit wellicht de beste Call of Duty-game in recente jaren. Er zijn veel verschillende modi die je kunt spelen. Hard Point, Domination en Kill Confirmed zijn enkele van de modi die aanwezig zijn. Nieuw is de Cut Throat modus, waarbij drie teams het tegen elkaar opnemen. Na een tijdje verschijnt er een vlag in de map, waardoor teams met elkaar moeten vechten om controle van de vlag te krijgen. Het is een leuke nieuwe modus waarbij samenwerking van groot belang is.

Call of Duty: Modern Warfare 3 is een vreemde eend in de bijt. Aan de ene kant bevat de game fantastische gameplay in de multiplayer-modus. Aan de andere kant is er een zeer korte en teleurstellende campaign en zijn er enkel maps uit een oudere game. Verder is er een Zombies-modus waar niet iedereen van zal houden aangezien het open wereld is. Als je de Call of Duty-games in huis haalt om een toffe campaign te ervaren, dan is Modern Warfare 3 moeilijk aan te raden. Hou je echter van Call of Duty-games voor goede gameplay en leuke multiplayer, dan is dit de Call of Duty-game voor jou.

3 claps