Review: Dreams – Maak je eigen fantastische droomgame games
Review: Dreams – Maak je eigen fantastische droomgame

Media Molecule werkte maar liefst 7 jaar aan Dreams. Bij hun eerste voorstelling tijdens een E3 persconferentie waren gamers vooral verward en hadden we absoluut geen idee van wat we mochten verwachten. Ondertussen zijn we 2020 en bleek vooral de presentatie niet goed te zijn want Dreams is fenomenaal.

Uniek en verslavend

Dreams kan je het best omschrijven als LittleBigPlanet, maar dan op steroïden. Als gewone gamer kan je met je eigen Dualshock 4 controller letterlijk elke game maken die je wil. De enige limiet is je eigen fantasie. De mogelijkheden om een creatie te maken zijn gigantisch eindeloos en tegelijkertijd heel gebruiksvriendelijk.

Een mooi en leuke game maken in Dreams is zeker niet gemakkelijk, maar er zijn tientallen duidelijke tutorials die je de weg wijzen. Het duurt even om alles onder de knie te krijgen, maar al bij al werkt creëren verbazingwekkend vloeiend. Wil je een platform game maken met moeilijke puzzels? Geen probleem. Wil je een verslavende sportgame maken? Dat kan ook. Wil je een avonturengame maken met een stevig verhaal en veel cutscènes? Ook mogelijk. Of wil je gewoon een geweldige shooter op deze wereld zetten? Zelfs dat kan.

Je zal natuurlijk niet onmiddellijk games kunnen maken die kunnen concurreren met AAA-games. Logisch ook want het duurt jaren om zulke spellen te maken en daar werken teams van 200 tot 300 ontwikkelaars aan. Wat echter wel mogelijk is, komt in de buurt van de betere indie-games en vaak nog met zeer mooie graphics als je genoeg tijd hier aan wil besteden.

Dreamsurfing

Ben je niet zo creatief of heb je weinig zin in veel tijd te stoppen om zelf een game te maken dan kan je jezelf nog uitleven in het spelen van andere mensen hun creaties. Momenteel staan er al honderden games online en natuurlijk is de ene al wat beter dan de andere. Dreams ligt nog maar net in de winkelrekken en de meeste goede games zijn korte, maar wel heel indrukwekkende en krachtige ervaringen.

Ondertussen zijn er al allerlei soorten van spellen beschikbaar. Sommige gamers maakten zelf complete remakes van bekende spellen zoals Sonic, Fallout, Spongebob, Metal Gear Solid en nog vele anderen. Gamers die Dreams niet bezitten, stellen zich natuurlijk hardop de vraag waarom zou je in godsnaam zulke games spelen als het origineel ook beschikbaar is? En dat klopt natuurlijk, maar dan betaal je de volle pot terwijl je nu voor 40 euro tientallen waanzinnige remakes kan spelen. Dreams zal nooit zulke spellen vervangen, maar het blijven wel leuke ervaringen en het is gewoon gigantisch indrukwekkend dat dit gemaakt is door één gamer na slechts enkele dagen of weken van werk.

YouTube

Voor het zoeken van games heeft Media Molecule een uitgebreide zoekpagina gemaakt. Hier kan je ontdekken wat de nieuwste creaties van gamers zijn, alsook zien wat de spellen zijn met de hoogste rating (je kan een game liken na deze te spelen voor de eerste keer) ooit. Het werkt behoorlijk goed, maar we hebben wel het gevoel dat het nog uitgebreider kon want nu duurt het soms lang voor je sommige pareltjes ontdekt. Hopelijk is dit iets wat de ontwikkelaar in de toekomst nog aanpast.

In elke gemaakte game kan je ook comments achterlaten om bugs te melden, de maker te feliciteren met zijn spel of hem feedback geven zodat hij zijn creatie nog beter kan maken. Het werkt goed en het is duidelijk dat Media Molecule wil dat de community heel sterk zal worden waarin ze elkaar steunen en graag nieuwe dingen willen uitproberen.

Dreams is een fantastische game. Indien je altijd al gedroomd hebt om jouw eigen spel te maken, maar geen technische skills hebt, kan je met Dreams echt je dromen waar maken. Iets leuk creëeren met je PS4-controller is redelijk gebruiksvriendelijk, maar indien je echt iets goed wil maken, zal je hier wel flink wat tijd voor moeten nemen om alles echt onder de knie te krijgen.

Indien zelf creëeren niets voor jou is kan je nog honderden fantastische games spelen die gemaakt zijn door verschillende gamers of Media Molecule zelf. Niet alles is interessant, maar er zitten nu al enkele klassiekers tussen. Wat er nog gemaakt zal worden in de komende weken en maanden zal wellicht onze stoutste verwachtingen overtreffen. Voor 40 euro is Dreams dan ook een must-have want bijna elke gamer zal wel iets vinden waar hij zich tientallen uren mee kan bezig houden.