Review: Turtle Beach Atom: een coole controller voor mobile en Cloud gaming met een split design games
Review: Turtle Beach Atom: een coole controller voor mobile en Cloud gaming met een split design

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Turtle Beach Atom kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Turtle Beach gelooft in Cloud gaming. Dat zagen we terug in de Turtle Beach Recon Cloud-controller die we eerder dit jaar onder de loep hadden genomen. Die controller had een optionele houder voor je smartphone en een bluetooth-knop voor een draadloze connectiviteit met een Android smartphone. De Recon Cloud werkte ook als een normale PC en Xbox-controller. Turtle Beach heeft nog een controller uitgebracht genaamd Atom. Deze controller is puur gemaakt voor mobile en Cloud gaming. Of de Turtle Beach Atom de moeite waard is, lees je in deze review.

Wat is het?

De Turtle Beach Atom is een controller waar je je smartphone in doet om mobile games van de Play Store te spelen zoals Call of Duty Mobile of om Cloud te gamen op services zoals Xbox Game Pass Ultimate en Nvidia GeForce Now. Zo kan je door middel van deze controller Forza Horizon 5 spelen in je tuin. De Turtle Beach Atom heeft een prijskaartje van €89,99. De concurrentie zoals Razer en Nacon hebben ongeveer dezelfde prijzen voor vergelijkbare controllers.

Turtle Beach heeft drie vette kleurenopties voor de Atom-controller. Dit zijn geen standaard zwarte of witte designs. Zo is er een zwarte controller met gele randen en iconen. Er is een zwarte met lichtblauwe iconen en er is een versie waarbij de voorkant helemaal rood en de achterkant zwart is. Wij hebben de controller met gele details ontvangen voor deze review. Dit model ziet er bijzonder cool uit. Het deed ons denken aan de game Cyberpunk 2077.

Wat zit er in de doos?

In de doos van de Turtle Beach Atom staat de controller centraal, keurig verpakt in een soort aparte lade waardoor het in de doos geen ruimte heeft om te bewegen, dit is slim gedaan om krasjes te voorkomen. Opvallend is dat Turtle Beach een carrying pouch heeft meegeleverd. Handig voor de mensen die de controller buiten huis gaan gebruiken, bijvoorbeeld op school of in de trein. Verder is er een 1 meter lange USB-C-kabel, de nodige handleidingen, garantiepapieren, een Turtle Beach sticker en een code voor 1 maand Xbox Game Pass Ultimate te vinden in de doos. Helaas is laatstgenoemde alleen een code voor nieuwe gebruikers. Als je al lid bent van Xbox Game Pass Ultimate, dan is deze code een beetje nutteloos. Een code die werkt voor zowel leden als niet-leden was beter geweest.

Split design

De Turtle Beach Atom heeft een apart design. Waar de Nacon MG-X Pro bijvoorbeeld één geheel is met ruimte voor een smartphone in het midden, bestaat de Turtle Beach Atom uit twee delen. De controller bestaat namelijk uit twee afzonderlijke controllermodules die magnetisch met elkaar verbinden. Dit design zorgt ervoor dat smartphones met grotere formaten, ook passen in de Turtle Beach Atom. Omdat het twee modules zijn, moeten beide delen apart aangezet worden. Door de Xbox en Bluetooth-knoppen op de rechter module te drukken, zorg je ervoor dat de rechterkant kan worden gevonden in de Bluetooth-instellingen van je smartphone. Wanneer je op ‘koppelen’ drukt op je smartphone, ben je vooralsnog alleen verbonden met de rechterstuk van de controller. Vervolgens zet je de linker module aan door de options-knop 2 seconden lang ingedrukt te houden totdat de LED aan de onderkant begint te branden. Als de lampjes aan de onderkant van beide kanten, wit oplichten, is de controller volledig verbonden met de smartphone.

Eenmaal verbonden, dan plaats je de smartphone aan de houders van beide kanten, zodat je als het ware je eigen handheld creëert. De houder is voorzien van een rubberen laag zodat je smartphone stevig vastzit en tegelijkertijd niet hoeft te vrezen voor krasjes.

Het enige wat we misten op de controller zelf, is een aansluiting voor een koptelefoon. Aangezien de meeste telefoons speakers aan de bovenkant of onderkant hebben, blokkeert de controller als het ware deze speakers van je telefoon wanneer het in de houder is geplaatst. Een 3.5mm audio jack op de controller zelf was daarom welkom geweest. Nu is de beste audio-ervaring met de Turtle Beach Atom, een bluetooth headset.

Gameplay ervaring

De Turtle Beach Atom ligt goed in de hand. Het is kwa grootte wanneer er een smartphone is geplaatst, ongeveer gelijk aan de Nintendo Switch. De controller is volledig gemaakt van kunststof en voelt robuust aan. Bovendien weegt het niet veel en dat is belangrijk, want meer gewicht zorgt voor vermoeide armen en polsen.

Het is een Xbox licensed controller, dus alle knoppen die je gewend bent van de Xbox-controller inclusief de Xbox home-knop zijn hier aanwezig. De knoppen zijn snappy en tactile. De anloge sticks hebben texture eromheen voor betere grip. De D-pad is één geheel maar voelt goed aan om bijvoorbeeld vechtgames of 2D-platformers te spelen. Alleen de triggers hadden beter gekund. Deze doen het prima, maar voelen minder premium en meer speelgoed aan zoals de Nintendo Switch Joy-Cons. Aan de achtkant van de controller is er als het ware een dikker laag gemaakt, dit zijn prettige ergonomische handgrepen. Deze zorgen ervoor dat je een goede grip hebt op de controller. Een plat design zoals veel concurrenten dat doen, ligt simpelweg minder fijn in de hand.

Spelen op deze controller is heel prettig alsof we gamen op een custom Xbox handheld. Het enige wat je mist tijdens het spelen voor dezelfde ervaring als een standaard controller, is een trilmotor. Gas geven in F1 22 of Forza Horizon 5 is alleen door het gemis van een trilmotor, niet even immersive.

Mobile app

Turtle Beach heeft een mobile applicatie uitgebracht waarmee je de controller kan tweaken en voorzien van de laatste firmware update. Er zijn best veel opties beschikbaar om de controller naar wens te tweaken. Zo kan je dead zone, de gevoeligheid en triggers met sliders aanpassen.

Deze software is enkel beschikbaar als mobile app. Het is niet mogelijk om met de Turtle Beach PC-applicatie, de Turtle Beach Atom-controller te updaten. We hadden graag een PC-applicatie gezien, want updaten via de smartphone app was niet prettig. Allereerst crasht de applicatie vaak uit het niets. Daarnaast is er vreemd genoeg iets heel vreemds aan de hand met tekst in het Nederlands. Zinnen staan niet onder elkaar maar gaan uit het tekstgebied waardoor je enkele instructies niet meekrijgt. Telefoontaal wijzigen naar Engels loste dit probleem op. De app is in de huidige staat niet gebruikersvriendelijk en geeft weinig tot geen feedback. Hopelijk pakt Turtle Beach deze problemen in de nabije toekomst aan met enkele nodige updates.

Batterijduur

Eén van de pluspunten van Cloud-gamen is dat er geen krachtige processor en grafische kaart nodig is die veel stroom nodig hebben. Daardoor kan zo’n stuk hardware heel lang meer voor uren gameplezier. Je bent nog altijd wel afhankelijk van je internetverbinding voor een goede gameplay ervaring, maar dat wordt met tijd geen probleem. Glasvezelverbindingen worden langzaam maar zeker de standaard en dan moet je op papier een prima Cloud gameplayervaring hebben zonder dat je veel latency merkt. Daarom wordt Cloud gezien als de toekomst van gaming, iets waar Nvidia en Microsoft veel focus op leggen.

Een lange batterijduur is dan prettig en Turtle Beach levert dat. Op de Turtle Beach Atom kan je op één lading, maar liefst 20 uur lang gamen. Uiteraard hangt je totale gameplayduur af van de batterijduur van je telefoon, want als die leeg is, heb je geen beeld. 20 uur batterijduur is veel en dat komt omdat beide kanten van de controller een eigen ingebouwde batterij hebben. De controller van 0 naar 100% opladen duurt 2.5 uur.

De Turtle Beach Atom-controller is een hele fijne stukje hardware om te hebben. Dankzij het design, is het klein genoeg om in je broekzak te passen. Zo heb je altijd een controller op zak om mobile of Cloud games te spelen. Het design is heel mooi gedaan met als het ware een Cyberpunk esthetiek. De controller ligt goed in de hand, bevat alle knoppen van de Xbox-controller en er is een goed grip op je smartphone zodat deze niet losraakt. Verbeterpunten zijn er zeker ook. Zo hadden de triggers net wat beter gekund, is de mobile app behoorlijk frustrerend, een ingebouwde trilmotor was fijn geweest, een audio jack ook en de bijgeleverde code voor 1 maand Game Pass is jammer genoeg alleen voor nieuwe leden. Desalniettemin krijg je hier voor €89,99 een hele fijne compacte controller voor mobile of Cloud gaming.

2 claps