Hierdoor hoef je jouw elektrische fiets binnenkort nooit meer op te laden: "Systeem bewees zijn nut al"

Elektrische fietsen zijn vandaag niet meer weg te denken uit het straatbeeld. In België kiezen steeds meer mensen voor een e-bike als duurzaam en efficiënt vervoersmiddel. Toch blijft het beperkte bereik van de accu voor veel potentiële gebruikers een hinderpaal. De gemiddelde e-bike haalt zo’n 60 kilometer op een volle lading. Wie langere afstanden moet afleggen, wordt al snel geconfronteerd met het gedoe van opladen onderweg.

Yamaha komt met slimme oplossing

Om die drempel weg te nemen, richtte motorfabrikant Yamaha in 2023 een innovatieve startup op: ENYRING. Deze dochteronderneming richt zich op een slim systeem waarbij e-bikegebruikers hun lege batterij kunnen inruilen voor een opgeladen exemplaar – een aanpak die het traditionele laadproces compleet moet herdenken.

Voor de uitrol van dit systeem gaat ENYRING nu een samenwerking aan met Swobbee, een Duits bedrijf dat al actief was met batterijwisselstations voor elektrische steps en scooters in steden als Berlijn. Dankzij deze nieuwe samenwerking worden de zogenoemde swapping stations nu ook geschikt gemaakt voor elektrische fietsen. (lees verder onder de afbeelding)

Hoe werkt het batterijwisselsysteem?

Gebruikers kunnen een leeggereden batterij eenvoudig in een Swobbee-station plaatsen en in ruil een volledig opgeladen batterij meenemen. Dat gebeurt via een QR-code die je toegang geeft tot de gesloten compartimenten van het station. Het hele proces verloopt snel en zonder laadkabels of wachttijden. De dienst is beschikbaar via een abonnementsformule, wat de toegang laagdrempelig moet houden.

Hoewel de exacte prijs voor de Europese markt nog niet bekend is, kost de service in New York momenteel ongeveer 2 dollar per dag. Klanten betalen op basis van het stroomverbruik in ampère-uren (Ah), maar de app toont ook een schatting van de prijs per gereden kilometer, wat het gebruik inzichtelijker maakt.

Eerste testen in Berlijn en Amsterdam

De eerste testfases vinden plaats in Berlijn en Amsterdam, steden waar het gebruik van e-mobiliteit al goed ingeburgerd is. Swobbee wil op termijn een volledig netwerk van wisselstations opzetten dat naadloos aansluit bij het dagelijkse gebruik van e-bikes. Zowel het gemak als de duurzaamheid van het systeem staan hierbij centraal.

Een groot voordeel van dit concept is dat de dure batterij niet inbegrepen hoeft te zijn in de aankoopprijs van een elektrische fiets. Doordat je als gebruiker betaalt voor het gebruik, kunnen fabrikanten goedkopere fietsen aanbieden. Tegelijk wordt verspilling tegengegaan, want de batterijen worden centraal onderhouden en efficiënt opgeladen. (lees verder onder de afbeelding)

Een systeem dat zijn nut al bewees in Azië

Het idee van batterijwisselstations is niet nieuw. In Aziatische landen zoals Taiwan werkt het systeem al succesvol via bedrijven zoals Gogoro, die scooters leveren zonder batterij. Gebruikers sluiten daar een abonnement af op een netwerk van swapstations. Het succes van dat model toont aan dat het concept ook buiten Europa schaalbaar is.

Met deze uitbreiding wil Swobbee een cruciale rol spelen in de toekomst van stedelijke mobiliteit. Door slimme technologie te combineren met gebruiksgemak, hopen ze niet alleen het gebruik van e-bikes te stimuleren, maar ook bij te dragen aan een groenere en efficiëntere manier van verplaatsen in drukke steden.

(Bron: Want - Afbeeldingen: Unsplash)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen