Op juridischforum.be vind je verhalen van mensen die met allerlei problemen geconfronteerd werden en op zoek zijn naar raad van experts, maar vooral ook van andere forumleden. Zo viel ons het verhaal op van Mark (fictieve naam), een Vlaming die met de handen in het haar zit nadat zijn auto problemen kreeg met AdBlue…
“Die AdBlue bezorgt me al van in het prille begin problemen... Ik ben er door de jaren heen zeker 5x voor naar de garage moeten gaan, wat vorig jaar uitmondde in een prijzige herstelling van 1800 €,” vertelt hij. “Eind vorige maand had ik opnieuw prijs: bij het parkeren kreeg ik een melding van een motorstoring, het AdBlue systeem gaf weer problemen. Ik bracht hem begin vorige week binnen voor een nazicht, en kreeg hem terug... Volgens de garage lag het aan een software probleem.”
“Hoe zit het met garantie op vorige reparaties?”
“Gisteren kreeg ik echter opnieuw dezelfde foutmelding... opnieuw naar de garage,” gaat Mark verder. “Mijn vraag: hoe zit het met garantie op vorige reparaties? En kan ik hier aanspraak op maken? Ik ben niet te spreken van het duidelijke kortzichtig nazicht van vorige week, en zit met schrik voor opnieuw een zware factuur.. amper 5 maand na een zware herstelling. Wat als het opnieuw aan hetzelfde onderdeel ligt als voordien!?”
“In en uit de garage!”
Iemand reageerde als volgt op de post van Mark: “Een familielid heeft net hetzelfde probleem. Ook al enkele malen, maar dan met een Opel Vivaro van net 5 jaar oud. Het laatste jaar in en uit de garage! Meldingen van AdBlue, en dan motorstoringen en software problemen. Er werd ook gesproken over vuil in de brandstofleiding (€ 7.000), maar die problemen waren plots weg… Twee garages waren betrokken bij de ‘zaak’, en de garantie bleek net verlopen te zijn. Volgens de Stellantis-groep (PSA + Opel) is de wagen niet te herstellen, en de verzekering stelt een habbekrats voor als restwaarde.”
Schadevergoeding
Mark kwam wat later ook nog met een update… “Bij Peugeot zelf kreeg ik ook al te horen niet de enige te zijn. Die AdBlue geeft duidelijk wel vaker problemen,” zei hij. “Het was oorspronkelijk een renting, er was mij aangeraden om die gewoon aan te kopen. Hij was na 5 jaar nog in goede staat... Nu 1.5 jaar na de aankoop vraag ik me af of ik hem beter toch niet van de hand had gedaan en voor een nieuwe wagen had gekozen.”
En kort daarna: “Gisteren uiteindelijk een antwoord gekregen van de garage. Een van de katalysators gelinkt aan het AdBlue systeem dient vervangen te worden. Kostenplaatje: 2600 €. Ik heb intussen vernomen dat er via TestAankoop een mogelijkheid bestaat om een schadevergoeding te bekomen bij PSA/Stelantis (n.a.v. de AdBlue porblematiek).”
(Bron: juridischforum – Intropic: themabeeld YouTube)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties