Vanaf 2027 voert de Europese Unie een nieuwe koolstoftaks in onder de naam ETS2, die fossiele brandstoffen zoals aardgas, stookolie, benzine en diesel duurder maakt. Leveranciers zullen verplicht zijn emissierechten te kopen, en die kosten zullen worden doorgerekend aan de consument.
Dat treft vooral verwarming en transport op fossiele brandstoffen. Volgens het Federaal Planbureau kunnen Belgische gezinnen hierdoor tot €400 per jaar extra betalen, met prijsstijgingen tot +21% voor stookolie en +16% voor aardgas.
De impact van ETS2 verschilt sterk per huishouden. Gezinnen met een lager inkomen, bewoners van slecht geïsoleerde woningen en mensen op het platteland zullen relatief het zwaarst worden getroffen. Voor verwarming alleen al kunnen de extra kosten oplopen tot €290 per jaar, afhankelijk van het CO₂-tarief. Wie ook nog rijdt op benzine of diesel, kan daarbovenop nog eens tot €100 extra betalen. Elektrisch verwarmen of rijden blijft buiten ETS2 en is daardoor een financieel gunstigere optie.
Om de impact te verzachten, komt de Europese Commissie met een Social Climate Fund. Dat moet lidstaten in staat stellen om kwetsbare gezinnen en kleine bedrijven te ondersteunen via subsidies en premies voor isolatie, warmtepompen of elektrische wagens. Toch benadrukken experts dat compensatie niet automatisch voldoende zal zijn. Gezinnen zullen zelf ook actie moeten ondernemen, zoals overschakelen op duurzamere verwarmingssystemen of beter isoleren.
ETS2 is geen abrupte schok, maar een structurele maatregel met blijvende financiële gevolgen. Zonder aanpassingen riskeren gezinnen honderden euro’s extra te betalen op hun energiefactuur. De Belgische overheden zullen hun beleid moeten bijsturen om de energietransitie haalbaar te maken. Eén ding staat vast: fossiele energie wordt vanaf 2027 fors duurder – en wie niets verandert, betaalt de prijs.
(Intropic: Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website