Nieuwe regels rond fietsparkeren zouden voor chaos kunnen zorgen: "Alternatieven zijn nodig"

Vanaf september 2026 treedt de vernieuwde Code van de openbare weg in werking. Een van de opvallendste wijzigingen is de verplichting om op voetpaden altijd minstens anderhalve meter vrije doorgang te garanderen. Deze maatregel heeft ingrijpende gevolgen voor het parkeren van fietsen in stedelijke gebieden.

Fiets parkeren tegen gevels wordt verboden

Volgens de nieuwe regelgeving is het voortaan verboden om fietsen tegen gevels te plaatsen als daardoor de verplichte doorgang op het trottoir in het gedrang komt. In dichtbevolkte steden, waar fietsen vaak noodgedwongen op voetpaden worden achtergelaten, kan dit tot praktische problemen leiden. De Fietsersbond waarschuwt voor chaos als er geen bijkomende maatregelen volgen. “Zonder voldoende alternatieven creëren we een situatie waarin fietsers nergens terechtkunnen met hun fietsen,” zegt voorzitter Wies Callens. “Dat kan tot frustratie en wanorde leiden.”

Dringend nood aan meer fietsinfrastructuur

Volgens Callens is het cruciaal dat steden en gemeenten nu investeren in bijkomende fietsparkeerplaatsen. “Naast het plaatsen van extra fietsrekken kunnen ook leegstaande gelijkvloerse ruimtes worden ingericht als inpandige fietsenstalling,” stelt hij in een interview met VRT 1. Zulke oplossingen nemen geen extra openbare ruimte in beslag en zijn bovendien duurzaam.

Een andere piste is het herbestemmen van bestaande autoparkeerplaatsen. “Op de plaats van één auto kun je tot acht fietsen kwijt,” aldus Callens. “Dat zou niet alleen het parkeerprobleem oplossen, maar ook bijdragen aan een fietsvriendelijkere stad.” (lees verder onder de afbeelding)

Lokale besturen voor een uitdaging

De nieuwe wetgeving stelt lokale overheden voor een stevige uitdaging: hoe voorzien ze voldoende parkeergelegenheid zonder voetpaden te blokkeren? Het herdenken van de inrichting van de openbare ruimte wordt essentieel. Innovatieve oplossingen zoals fietshubs en slimme parkeersystemen kunnen hierbij een rol spelen. Daarnaast is sensibilisering onmisbaar. Fietsers moeten goed geïnformeerd worden over de nieuwe regels en aangemoedigd worden hun fiets correct en verantwoord te parkeren.

Tijd dringt

Met nog ruim twee jaar te gaan, is snel handelen geboden. Gemeenten en steden moeten nu stappen zetten om een tekort aan veilige en toegankelijke fietsparkeerplaatsen te voorkomen. De komende periode zal bepalend zijn voor de manier waarop fietsparkeren in de toekomst wordt georganiseerd in onze steden.

(Afbeeldingen: Unsplash)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen