Wie in Oostende zijn elektrische auto wil opladen, krijgt te maken met een dubbele verplichting: naast het betalen voor een parkeerplaats, moeten bestuurders ook nog een blauwe parkeerschijf leggen. Die combinatie zorgt voor heel wat verwarring en roept vragen op over de wettelijkheid van de regeling.
Sinds elektrische wagens meer ingeburgerd zijn geraakt, is ook het parkeerbeleid aangepast. Laadpalen maken inmiddels deel uit van het vaste straatbeeld, maar ze brengen ook regels met zich mee. Zo riskeren bestuurders die hun wagen te lang aan een laadpaal laten staan een boete of extra kosten. Het doel: het zogenaamde ‘laadpaalkleven’ tegengaan — het fenomeen waarbij een auto urenlang een laadplek bezet houdt zonder effectief op te laden.
Oostende pakt dat probleem streng aan. Volgens Het Nieuwsblad gelden er bij de laadpalen een reeks voorwaarden: bestuurders moeten betalen, een parkeerschijf leggen, actief opladen én mogen maximaal vier uur blijven staan. Die opeenstapeling van regels leidt tot frustratie en verwarring bij automobilisten. (lees verder onder de afbeelding)
Bij mobiliteitsinstituut Vias is er begrip voor de bezorgdheid van Oostende, maar de aanpak zelf wordt bekritiseerd. “Iedere stad of gemeente heeft een parkeerbeleid dat zo goed als mogelijk de vraag naar en het aanbod van parkeerplaatsen met elkaar laat rijmen,” zegt woordvoerder Stef Willems in Het Nieuwsblad.
Toch spaart Willems zijn kritiek op de Oostendse aanpak niet. “Het is niet alleen onwettig, maar ook compleet ridicuul om parkeerders te vragen om tegelijk een blauwe schijf te leggen en te betalen,” stelt hij scherp.
Volgens Willems is het technisch perfect mogelijk om de parkeerduur te controleren met slechts één systeem. “Oostende zal een keuze moeten maken: of de parkeerder een parkeerschijf laten leggen, of die laten betalen. Niet ‘en-en’,” besluit hij.
(Afbeeldingen: themabeelden Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website