In 2024 is het aantal letselongevallen op Belgische wegen licht gedaald met 3%. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van het Vias institute, gebaseerd op politiecijfers. Deze daling wijst op een algemene verbetering van de verkeersveiligheid. Ook het aantal ongevallen waarbij bestuurders onder invloed van alcohol betrokken waren, vertoont een dalende trend.
Tegenover de algemene verbetering staat een stijging van 9% in ongevallen met elektrische steps. Dat cijfer is zorgwekkend, zeker gezien de explosieve toename van dit vervoermiddel in drukke stadscentra. Steps zijn populair, maar vormen ook een risico als ze niet veilig gebruikt worden.
Een analyse van 100 ongevallen met elektrische steps in Brussel (2020, Vias institute) onthult vijf hoofdoorzaken:
(lees verder onder de afbeelding)
De inrichting van het straatbeeld speelt een cruciale rol. Volgens Vias daalt het aantal gewonden en doden met gemiddeld 28% op gevaarlijke kruispunten die heringericht worden. Denk aan veiliger rotondes, vangrails, bruggen of tunnels. Dergelijke ingrepen kunnen het verschil maken, zeker op drukke locaties met veel gemengd verkeer.
Hoewel de daling van letselongevallen hoopgevend is, toont de stijging van ongevallen met elektrische steps aan dat er nog werk aan de winkel is. Een combinatie van betere infrastructuur, strengere regels en meer bewustwording bij gebruikers is essentieel. Alleen zo kan de evolutie naar een veiligere mobiliteit worden voortgezet.
(Afbeeldingen: Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website