De Vlaamse overheid heeft een opvallend advies opgenomen in een nieuwe brochure voor horecazaken. Daarin staan tien tips die restaurants moeten helpen om meer plantaardige maaltijden te verkopen. Opvallend is dat de overheid wel degelijk meer vegetarische en veganistische gerechten op de kaart wil, maar adviseert om die termen bewust te vermijden.
Volgens het kabinet van minister Jo Brouns (CD&V) gaat het om een bewuste marketingkeuze. “Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het woord plantaardig veel positievere connotaties oproept dan vegetarisch en vegan,” klinkt het in Het Nieuwsblad. “Vegetarisch wordt vaak geassocieerd met ‘saai’ en ‘niet lekker’, terwijl vegan nog te vaak het label ‘hippie’ of ‘zwak’ krijgt.”
De overheid wil met die strategie een groter publiek aanspreken. Door plantaardige gerechten niet in een aparte categorie te plaatsen, maar ze gewoon te presenteren als smaakvolle alternatieven, zouden meer mensen geneigd zijn ze te bestellen. Daarbij speelt ook mee dat taal en prijszetting een doorslaggevende rol hebben.
(Bron: HLN – Intropic: Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website