De Vlaamse overheid heeft een opvallend advies opgenomen in een nieuwe brochure voor horecazaken. Daarin staan tien tips die restaurants moeten helpen om meer plantaardige maaltijden te verkopen. Opvallend is dat de overheid wel degelijk meer vegetarische en veganistische gerechten op de kaart wil, maar adviseert om die termen bewust te vermijden.
“Plantaardig is positiever dan vegetarisch of vegan”
Volgens het kabinet van minister Jo Brouns (CD&V) gaat het om een bewuste marketingkeuze. “Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het woord plantaardig veel positievere connotaties oproept dan vegetarisch en vegan,” klinkt het in Het Nieuwsblad. “Vegetarisch wordt vaak geassocieerd met ‘saai’ en ‘niet lekker’, terwijl vegan nog te vaak het label ‘hippie’ of ‘zwak’ krijgt.”
Groter publiek aanspreken
De overheid wil met die strategie een groter publiek aanspreken. Door plantaardige gerechten niet in een aparte categorie te plaatsen, maar ze gewoon te presenteren als smaakvolle alternatieven, zouden meer mensen geneigd zijn ze te bestellen. Daarbij speelt ook mee dat taal en prijszetting een doorslaggevende rol hebben.
De 10 tips van de Vlaamse overheid
- Ga voor halfhalf
- Vermijd de woorden vegetarisch, veganistisch of vegan
- Zet plantaardige gerechten nooit in een aparte categorie
- Zet plantaardige suggesties extra in de kijker
- Vervang populaire vleesgerechten door een plantaardige variant met (bijna) dezelfde naam
- Durf plantaardige comfortfood op de kaart te zetten
- Bied plantaardige gerechten aan als standaardoptie
- Gebruik smakelijke taal
- Maak plantaardige gerechten goedkoper dan vlees- of visgerechten
- Breng het halfhalfverhaal tot leven met je team
(Bron: HLN – Intropic: Unsplash)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties