Call of Duty komt naar het grote scherm: Paramount en Activision kondigen verfilming van iconische game aan

22 jaar nadat de reeks van start ging, krijgt de videogamefranchise Call of Duty eindelijk een Hollywoodfilm. Dat is mogelijk gemaakt door een deal tussen Activision en Paramount. Beide bedrijven gaven een gezamenlijke verklaring uit waarin ze zeiden dat het partnerschap “de iconische Call of Duty-wereld tot leven wil brengen op het grote scherm, en fans wereldwijd een onvergetelijke filmervaring wil bezorgen.” Helaas is er verder nog niets bekend over de film.

Fans vragen zich al jaren af waarom de game nooit een officiële verfilming heeft gekregen, zeker gezien Hollywoods voorliefde voor oorlogsfilms. Call of Duty is zelf een van de grootste videogamefranchises aller tijden, met wereldwijd meer dan 500 miljoen verkochte exemplaren. Een film zou dus direct profiteren van een enorme bestaande fanbase en onmiddellijke merkherkenning.

“Authentieke en spannende ervaring”

In de officiële aankondiging staat het volgende: “Binnen dit mijlpaalpartnerschap zal Paramount een live-action speelfilm ontwikkelen, produceren en distribueren die gebaseerd is op Call of Duty. De film is bedoeld om de enorme wereldwijde fanbase te prikkelen door vast te houden aan de kenmerken waar fans zo van houden aan de iconische reeks, terwijl de franchise tegelijkertijd wordt uitgebreid naar een geheel nieuw publiek. Beide bedrijven zetten zich in om het rijke verhaal en de onderscheidende stijl van het merk te eren, en beloven een authentieke en spannende ervaring voor zowel trouwe fans als nieuwkomers.”

Zelfde toewijding als bij Top Gun: Maverick

Voorlopig is er geen releasedatum, geen regisseur en geen cast bekendgemaakt. Wel sprak David Ellison, voorzitter en CEO van Paramount, zich enthousiast uit. Hij vertelde dat hij een groot Call of Duty-fan is en “ontelbare uren” in de franchise heeft gestoken. “Van de eerste Allied-campagnes tot Modern Warfare en Black Ops, ik heb talloze uren in deze reeks gestoken. Het vertrouwen om dit universum naar het grote scherm te brengen, is een eer én een verantwoordelijkheid,” aldus Ellison. Hij belooft dezelfde toewijding als bij Top Gun: Maverick om fans een filmervaring van hoog niveau te bieden. (lees verder onder de afbeelding)

“Met Paramount een fantastische partner gevonden”

Ook Activision-baas Rob Kostich reageerde enthousiast. “Call of Duty heeft altijd onze verbeelding gegrepen met ongelooflijke actie en intense verhalen. Met Paramount hebben we een fantastische partner gevonden om die adembenemende ervaring naar het grote scherm te brengen,” zegt hij. Het doel is duidelijk: een blockbuster creëren die trouwe spelers aanspreekt én een nieuwe generatie kan overtuigen.

Wat voor een verhaal wordt het?

Fans speculeren intussen volop: wordt het een WOII-verhaal zoals de eerste Call of Duty, of kiest men voor populaire reeksen als Modern Warfare en Black Ops, met iconische personages als Price, Ghost, Soap, Mason of Woods? Het nieuws valt samen met de aanloop naar de release van Black Ops 7 in november, waarmee Activision stevige concurrentie wil bieden aan Battlefield 6.

(Bron: IGN – Afbeeldingen: Activision)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen