Een auto hebben is meer dan alleen maar rijden. Je betaalt voor verzekering, belastingen, brandstof én – niet onbelangrijk – onderhoud. Maar welke auto’s zijn het vaakst stuk? Een recent onderzoek werpt licht op de modellen die het vaakst in de garage belanden. En de resultaten zijn soms verrassend.
Uit gegevens van Nederlandse garages over gereviseerde onderdelen blijkt dat vooral Ford en Opel relatief vaak gerepareerd moeten worden. Met name oudere types zoals de Ford Focus (2004–2011) en Opel Astra (2006–2014) keren opvallend vaak terug voor technische problemen. Het zegt niets over het rijcomfort, maar wel over hun gevoeligheid voor slijtage en elektronische defecten.
Opmerkelijk is dat ook bekende Duitse merken – traditioneel geprezen om hun betrouwbaarheid – hoog eindigen in het rijtje probleemmodellen. Auto’s van Volkswagen, Audi en BMW worden vaker gerepareerd dan velen verwachten. Dat werpt een schaduw over de reputatie van “Duitse degelijkheid” en laat zien dat een bekend logo geen garantie is voor zorgeloos rijden. (lees verder onder de afbeelding)
(Afbeelding: Actronics)
Ben je op zoek naar een tweedehands auto? Dan is het slim om niet alleen op prijs en kilometerstand te letten. De kosten voor herstellingen kunnen snel oplopen en maken van een zogenaamd voordelige auto al gauw een duur geintje. Sommige modellen lijken goedkoop, maar verrassen je later met frequente – en dure – reparaties.
Hoe voorkom je dat je in een ‘probleemauto’ stapt? Door je goed te informeren. Zoek uit welke modellen bekendstaan om terugkerende gebreken, lees ervaringen van andere eigenaars en check welke types vaak in de garage staan.
Een betrouwbare auto hoeft niet duur te zijn. Integendeel: wie bij aankoop let op betrouwbaarheid, bespaart vaak op de lange termijn. Minder reparaties betekent minder gedoe én minder kosten. Zo wordt een doordachte keuze uiteindelijk de goedkoopste.
(Intropic: Freepik)
Lees het artikel op de mobiele website