EV-eigenaar test actieradius van zijn Tesla Model X na 7 jaar en 170.000 km, en het resultaat valt flink tegen

Een EV-eigenaar besloot de leeftijd van zijn Tesla Model X eens grondig te testen: na zeven jaar eigendom en meer dan 170.000 km op de teller, wilde hij weten hoeveel van de oorspronkelijke actieradius er nog over was. Wat hij vond, was verrassend – en niet in de goede zin.

Hoeveel actieradius is er nog over?

Volgens het dashboard gaf de auto zelf een maximaal bereik van 386 km aan – flink minder dan oorspronkelijk. Om te testen reed hij op de snelweg 180 km met een constante snelheid van circa 115 km/u Na die rit gaf de auto nog 172 km bereik aan. Uiteindelijk stopte de test toen de batterij daadwerkelijk leeg was, nadat hij in totaal 325 km had gereden.

Met een advertentie-actieradius van oorspronkelijk 475 km betekent dit een verlies van ongeveer 32 procent in bruikbare actieradius na zeven jaar. Het gebruikte energievolume kwam uit op 72,3 kWh, wat suggereert dat de batterijcapaciteit aanzienlijk teruggelopen is – voor een 100D-Model X had hij eigenlijk op circa 100 kWh moeten zitten. (lees verder onder de afbeelding)

Betekent dit dat EV’s altijd slijten?

Rangeverlies wordt vaak vermeld als één van de zorgen bij elektrisch rijden. In het artikel wordt erkend dat enige afname in actieradius onvermijdelijk is — na verloop van tijd, na veel kilometers, intens gebruik of ongunstige omstandigheden. Volgens de onderzoekers is het dan ook niet zozeer de vraag of er verlies optreedt, maar hoeveel verlies acceptabel is voor de eigenaar.

De man in kwestie geeft echter aan dat hij nog steeds tevreden is met zijn auto, ondanks de lagere actieradius: “We hebben van deze auto genoten, hij is fantastisch geweest. Zou ik hem upgraden naar een andere Model X? Absoluut – zelfs met deze beperktere actieradius en de mindere vering.”

(Bron: Supercar Blondie - Afbeeldingen: YouTube)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen