Hoe je binnenkort geld kunt verdienen met je elektrische auto terwijl die stilstaat: "Een veelbelovende mogelijkheid"

Elektrische voertuigen (EV’s) vormen niet alleen een milieuvriendelijk alternatief voor traditionele auto’s, maar bieden ook nieuwe mogelijkheden om geld te besparen en zelfs te verdienen. Een van de meest veelbelovende innovaties op dit gebied is Vehicle-to-Grid (V2G) technologie. Daarmee kunnen EV-eigenaars energie terugleveren aan het elektriciteitsnet en daar financieel van profiteren. Volgens een recente studie van Eurelectric en EY kan dit in Europa een jaarlijkse besparing opleveren van €450 tot €2.900.

Wat is Vehicle-to-Grid (V2G)?

V2G-technologie maakt bidirectioneel laden mogelijk, waarbij energie niet alleen uit het net gehaald kan worden om de batterij op te laden, maar ook weer teruggeleverd kan worden aan het net. Een elektrische auto wordt zo een mobiele energiebron, die bijdraagt aan het evenwicht tussen vraag en aanbod op het elektriciteitsnet.

Financiële voordelen van V2G

Slim laden

Een eerste stap richting besparing is slim laden: je laadt de auto op tijdens daluren met lage stroomprijzen (bijvoorbeeld ’s nachts), en levert energie terug tijdens piekuren wanneer de prijs hoog is. Zelfs zonder bidirectioneel laden kunnen EV-bestuurders al besparen door te profiteren van variabele stroomtarieven.

Netondersteuning

Daarnaast kunnen EV’s actief bijdragen aan het stabiliseren van het elektriciteitsnet. Netbeheerders betalen voor deze dienst, wat voor EV-eigenaars een extra inkomstenbron vormt. De combinatie van slim laden en bidirectioneel terugleveren kan volgens Eurelectric en EY tot €2.900 per jaar opleveren, afhankelijk van het land, de energiemarkt, de regelgeving en de capaciteit van de batterij.

Specifiek de extra opbrengst die V2G bovenop de standaard voordelen van elektrisch rijden biedt, kan oplopen tot €1.760 per jaar. Hoe groter de batterij, hoe groter het potentiële voordeel. (lees verder onder de afbeelding)

Beperkingen en uitdagingen

Technologische beschikbaarheid

Hoewel het concept van V2G veelbelovend is, is de technologie nog niet breed beschikbaar. Er zijn slechts een beperkt aantal voertuigen en laadpalen die bidirectioneel laden ondersteunen. Sommige merken, zoals Kia (EV9) en BMW (Neue Klasse), introduceren al Vehicle-to-Home (V2H) als opstapje naar volledige V2G-integratie.

Kosten en belasting

Ook kosten vormen een obstakel. V2G-laadstations zijn nog duur en in veel landen geldt dubbele belasting: zowel op het laden als op het terugleveren van stroom. Dit maakt het financieel minder aantrekkelijk voor consumenten, ondanks de potentiële besparingen.

Een collectieve kans

Het grootste potentieel van V2G ligt in de collectieve inzet ervan. Tegen 2030 worden er naar verwachting 55 miljoen elektrische auto’s op de Europese wegen verwacht. Als ook maar een deel daarvan verbonden wordt met het elektriciteitsnet via V2G, ontstaat een enorme, gedecentraliseerde energieopslagcapaciteit. Daarmee kunnen we niet alleen de stabiliteit van het net verbeteren, maar ook de integratie van hernieuwbare energie versnellen.

Conclusie

Vehicle-to-Grid is meer dan een technologische innovatie — het is een kans voor EV-eigenaars om hun wagenpark in te zetten als onderdeel van een slim, duurzaam energiesysteem. Ondanks de huidige uitdagingen op het vlak van infrastructuur, regelgeving en kosten, zijn er duidelijke stappen in de goede richting. Met de groei van het aantal EV’s en de verdere ontwikkeling van V2G-technologie, is de toekomst rooskleurig voor zowel individuele gebruikers als de maatschappij als geheel.

(Bron: Vroom)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen